STCC 2023 - Yokohama

Yokohama förser elektrifierade STCC med högprestandadäck i utökat samarbete

Ledande däcktillverkaren Yokohama förlänger och utökar det framgångsrika samarbetet med STCC inför säsongen 2023 när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.

– Vi ser fram emot att ta ett historiskt steg framåt tillsammans med STCC i elektrifieringen av mästerskapet där vi kommer att leverera högprestandadäck som möter de ökade kraven både vad gäller prestanda som underhållning, säger Göran Bengtsson, vd för Yokohama Sverige.

– Samarbetet med det mest prestigefyllda racingmästerskapet i Skandinavien ger oss den ultimata marknadsföringsplattformen för våra produkter som förstärks ytterligare med STCC:s unika fokus på elektrifiering, såväl på som bredvid banan.

STCC och Yokohama har samarbetat framgångsrikt med mindre avbrott sedan 2009 under flertalet olika reglementen och förutsättningar.

– Vi är mycket glada över att fortsätta och fördjupa vårt framgångsrika samarbete med Yokohama när vi går in i en ny elektrisk STCC-era, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Yokohamas stora erfarenhet av att utveckla och tillverka däck för såväl motorsport som elektrifierade högprestanda-fordon är en nyckeldel i elektrifieringen av vårt mästerskap från 2023 och framåt.

De nya elektriska STCC-bilarna ställer högra krav på däcken med 550 hästkrafter och vridmoment på 600 Nm som är tillgängligt direkt från start.

Det nya 18-tumsdäcket från Yokohama fungerar i såväl torra som blöta förhållanden och har en betydligt förbättrad livslängd jämfört med tidigare däckmodeller som använts i STCC, något som minskar såväl miljöpåverkan som kostnader för teamen.

Däckets karaktär möjliggör dessutom bättre racing där man lättare kommer att se när de bakhjulsdrivna STCC-bilarna körs på den absoluta gränsen och längre bromssträckor som innebär fler omkörningar.

– De nya däcken gör att de nya STCC-bilarna inte bara är oerhört roliga att köra som förare, de är roliga att titta på som åskådare dessutom då de kommer att ge spektakulär racing – något som är högt prioriterat med det nya elektriska reglementet, säger Alexander Graff, tävlingsansvarig för STCC.

– Jag har kört de elektriska STCC-prototyperna med de nya däcken och det är inga problem att sätta en lång drift i utgången av kurvorna, det är sjukt beroendeframkallande. Man måste verkligen ta fram allt man har för att köra fort, samtidigt som omkörningsmöjligheterna kommer att öka.

STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8–10 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk racing. Företaget presenterade den första elektriska touring car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för en klimatsmart och hållbar framtid. Besök epwr.se för mer information.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB