Dahlgren snabbast på premiärtest för STCC

Dahlgren snabbast på premiärtest för STCC

Robert Dahlgren, Volvo Polestar Performance, var snabbast när den första testdagen av tre inledde årets första officiella test för STCC på Ring Knutstorp. Dahlgren var dryga fyra tiondelar före Thed Björk, Volvo Polestar Racing.

– Det känns alltid bra att ligga i topp, säger Dahlgren. Förra året hände det alldeles för sällan så jag njuter av tillfället.

Thed Björk njöt av vårsolen och att äntligen få sitta bakom ratten på en racerbil igen.

– Det är så skönt att få vara ute på banan igen, jag känner mig som en kalv på grönbete, säger Björk som inte ville lägga för mycket vikt vid varvtiderna som presterades under dagen.

– Men jag är hellre topp två än att jag ligger i sist.

Trea var ännu en Volvo-förare – Linus Ohlsson, som gör sin debut för Volvo Polestar Performance. Men testet fick en dramatisk avslutning för Ohlsson. Hans bil fattade eld i depån men det var en brasa som snabbt kunde släckas.

– Jag tappade bränsletrycket ute på banan och trodde att jag hade drabbats av soppatorsk, säger Ohlsson. Men när jag åkte in i depån kände jag att det luktade bränt. Det var bara att ta sig ur bilen.

Sexa och sjua var BMW-teamet WestCoast Racings båda förare Richard Göransson och Fredrik Larsson hörde till de som hann med flest varv under dagen. Larsson var den som var snabbast av de två.

– Det kändes bra, vi är med även om det är svårt att jämföra varvtider då alla har olika teststrategier, säger Larsson. Jag kände mig komfortabel i bilen och det kändes tryggt.

Göransson var också nöjd med dagens test.

– Det var en bra testdag, vi fick genomfört det vi hade planerat, säger Göransson.

Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, slutade åtta i resultatlistan.

– Det gick hyfsat, vi hade ett litet tekniskt problem som vi redde ut, i övrigt fungerade bilen bra, säger Andersson. Dahlgren stack ut med sin tid men vi är bara 37 hundradelar från andraplatsen och det är inte omöjligt att gå ned på såna tider. Jämfört med i fjol känns det som om vi har tagit ett bra steg framåt.

I årets startfält finns även ett par STCC-debutanter, norrmannen Roar Lindland, som kör för Team Tidö, satte nionde bästa tid för dagen.

– Idag fokuserade vi inte på tiden utan på att lära känna bilen, säger Lindland. Det kändes bra, det är en spännande och utmanande bil att köra.

En annan STCC-debutant var prins Carl Philip Bernadotte som körde sina första varv för Volvo Polestar. Elfte bästa tid blev det i det för dagen femton man starka startfältet.

– Det var första gången jag körde bilen och det kändes jättebra. Det här är mer racerbil än något annat jag har kört tidigare, säger prinsen som tror att det finns mer tid att hämta.

– Det finns grejer att jobba på, fortsätter han. Framförallt är det inbromsningarna, att veta hur hårt man kan trycka till.

På testet deltog även Robin Rudholm, som körde en av WestCoast Racings bilar, samt Niclas Olsson som rattade en av Brovallen Designs Citroén-bilar – ingen av dem är ännu bekräftad som klar för säsongen men ett tillkännagivande väntas inom kort.

I morgon fortsätter testerna som avslutas på torsdag. Den 3-4 maj är det STCC-premiär på Ring Knutstorp.

Resultat Test STCC Ring Knutstorp 16/4

1. Robert Dahlgren, Volvo S60, 58,171