Dansk stjärnförare till STCC-start på Ring Knutstorp

Dansk stjärnförare till STCC-start på Ring Knutstorp

Chevrolet Motorsport Sweden presenterar nu sin tredjeförare som ska stötta Rickard Rydell i kampen om titeln mot Fredrik Ekblom och Tommy Rustad. Det blir danske WTCC-föraren Michel Nykjaer som sällar sig till den långa lista av internationella storstjärnor som har kört STCC i år.

–Det är med stor entusiasm jag välkomnar Michel till teamet, säger Nicklas Karlsson, teamchef för Chevrolet. Michel är en mycket stark standardbilsförare och vi är tacksamma att ha honom på vår sida bredvid Rickard och Viktor Hallrup.

31-årige Nykjaer, som tävlade för Chevrolet Motorsport Sweden redan i samband med årets upplaga av European Touring Car Cup på Salzburgring i juli, har vid sidan av sina EM- och VM-framträdanden också vunnit två mästerskapstitlar i det danska standardvagnsmästerskapet DTC – senast 2009, bakom ratten på en Chevrolet Lacetti. En av Nykjaers uppgifter på Ring Knutstorp blir att om möjligt medverka till att förbättra Rydells situation i mästerskapet.

– Jag är glad över att Nicklas och resten av Chevrolet Motorsport Sweden ger mig förtroendet att representera dem i en så här viktig fas av säsongen, säger Nykjaer. Vi jobbade ihop under ETCC-loppet på Salzburgring i somras och kom väldigt bra överens. Startfältet i STCC är enormt starkt i år och det kommer inte att bli enkelt att blanda sig i toppstriden, men jag känner till Ring Knutstorp sedan tidigare och ska göra mitt yttersta för att på bästa möjliga sätt hjälpa Rickard i mästerskapet.

Rickard Rydell har just nu har just nu elva poäng upp till ledande Fredrik Ekblom och han ser fram emot förstärkningen i teamet.

– Att ha Michel i teamet den här helgen är  ett klart tillskott. Han är en snabb förare och förhoppningsvis kan han plocka poäng från i första hand Fredrik, som själv har fått hjälp av två teamkamrater sedan mitten av säsongen.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se