Danske Nykjaer jagar täten i STCC

Danske Nykjaer jagar täten i STCC

Michel Nykjaer, Chevrolet, på väg mot seger på Sturup Raceway.

Med två segrar under bältet i årets STCC har dansken Michel Nykjaer, Chevrolet, klivit fram som en av de hetaste utmanarna om STCC-titeln. Efter Sturup, där Nykjaer blev trea och etta i de båda heaten, har han klättrat upp till tredjeplatsen i tabellen, bakom teamkollegan Rickard Rydell och Volkswagens Johan Kristoffersson. Målet inför helgens tävlingar på Mantorp Park är klart – han ska jaga ifatt tätduon i mästerskapet.

– För mig handlar det om att fortsätta minska gapet till Rickard och Johan i mästerskapet, säger Nykjaer. Men vi vet att det här blir en tuff helg för oss. Volkswagen hade ett litet övertag på oss i premiären på Mantorp i våras.

I likhet med teamkollegan Rickard Rydell hyser Nykjaer vissa farhågor inför helgen. Konkurrenternas bilar, Volkswagen och Honda, passar bra på den snabba Mantorpsbanan.

– Vår Cruze kommer mer till sin rätt på mer tekniska banor, säger Nykjaer. Samtidigt har vi hittat en hel del prestanda i bilen sedan premiären och jag har vunnit två av de senaste tre heaten.

Det bjuds på spänning i fler klasser än STCC på Mantorp Park den 6-7 juli. Camaro Cup, Sveriges största racingklass, sportvagnsracing med Carrera Cup – i helgen med ett nytillskott i form av en av Sveriges mest lovande racingtjejer, Mikaela Åhlin-Kottulinsky som coachas av rally- och dansdrottningen Tina Thörner. Pro Superbike och Nordic BoTT står för underhållningen på två hjul.

Förarmästerskapet

1 Johan Kristoffersson 109