Ida Zetterström. Foto: idazetterstrom.com

Dragracing-stjärnan Ida Zetterström ny depåreporter för STCC

Dragracing-stjärnan Ida Zetterström blir ny depåreporter för streamingplattformen STCC+ under historiska säsongen 2023 när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.

– Det ska bli väldigt spännande och jag ser fram emot att börja jobba med alla i STCC-depån när historia skrivs 2023, säger Ida Zetterström.

– Jag är själv uppväxt inom motorsporten och har varit på olika banor sedan jag var tre veckor gammal. STCC är nytt för mig och det känns inspirerande att ansluta mästerskapet när det blir elektriskt, speciellt då jag själv jobbat en del med laddstationer i min bakgrund som elektriker.

28-åringen har tävlat inom såväl motorcyklar som bilar vad gäller dragracing och kör för ett norskt team i Top Fuel EM under 2023 jämsides hennes STCC-uppdrag.

Ida Zetterström utsågs till ”Årets kvinnliga idrottare” under Idrottsgalan på Åland 2020 och har varit sommarpratare i finska YLE.

– Vi är oerhört glada över att välkomna Ida till STCC-familjen och hon blir en viktig del i vår satsning på STCC+ till säsongen 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Hennes bakgrund inom såväl motorsport som media passar mycket väl för hennes uppdrag med STCC+ där vi till i år kommer att ge tittarna en unik inblick i den största förändringen i mästerskapets historia.

STCC-säsongen 2023 börjar den 8-9 juli med klassiska Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana och kommer att sändas LIVE via STCC+, läs mer här.

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB