Falkenbergs Motorbana. Foto: Falkenbergs Motorklubb.

Nu släpps biljetterna till elektriska STCC-premiären på jubilerande Västkustloppet

Nu släpps biljetterna till den historiska STCC-premiären 2023 som körs med Västkustloppet i Falkenberg den 8–9 juli, en tävling med såväl världspremiär som jubileum.

Årets tävlings blir den 70:e upplagan av Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana samtidigt som STCC blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

– Vi har en historisk tävlingshelg framför oss i Falkenberg med ett helt nytt kapitel för motorsport via elektrifieringen av STCC ihop med anrika Västkustloppet som körs för 70:e gången, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi körde vår första STCC-tävling här 1996 och är glada över att välkomna Västkustloppet tillbaka i kalendern, en tävling som helt klart är en klassisk publikfavorit som alltid bjuder på spektakulär racing.

Premiären på Falkenbergs Motorbana innebär världsdebut i tävlingssammang för de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna som bland annat körs av team som Brink Motorsport (Tesla), Exion Racing (BMW) och Team Auto Lounge Racing (Volkswagen).

Förutom STCC tävlar även elektriska junior-SM NXT Gen Cup, V8 Thunder Cars, Legends, Radical och många fler klasser under Västkustloppet.

– Vi har ett fantastiskt Västkustlopp framför där vi är mycket glada över att stå värd för den historiska STCC-premiären 2023, säger Ronny Andersson, ordförande för Falkenbergs Motorklubb.

– Vi körde vår första tävling 1952 och bara två gånger fram tills idag har tävlingen ställts in, alltså firar vi 70 med buller och bång där vi har en spännande kombination av det absolut senaste inom motorsport med traditionella klasser.

Förköp av biljetterna till STCC-premiären på Västkustloppet 2023 kostar 300 kronor med gratis parkering.

Köp dina biljetter och läs mer här!

STCC-statistik Falkenberg

Varvrekord
0:43.283 – Fredrik Ekblom – Volvo S60 TTA – 2014
Förare med flest segrar
11 – Jan ”Flash Nilsson
Förare med flest pole positions
6 – Jan ”Flash” Nilsson
Senaste segrare
Andreas Wernersson – Brink Motorsport – 2019

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB