EPWR avslöjar STARD som officiell batterileverantör till STCC

EPWR avslöjar STARD som officiell batterileverantör till STCC

Österrikiska STARD kommer att leverera specialdesignade batterier till de nya elektriska tävlingsbilarna från EPWR nästa år när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.

– EPWR och STARDs innovativa teknik kommer möjliggöra ett historiskt steg framåt för STCC med elektrifieringen av mästerskapet till 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Detta är en avgörande pusselbit som är på plats i det intensiva arbete som pågår inför den kommande säsongen. Vi ser fram emot ett nära samarbete med EPWR och STARD, såväl inför som under 2023, den viktigaste säsongen i STCCs historia.

STARD har utvecklat drivlinor för elektriska högprestandabilar sedan 2012 med, bland annat, världens första elektriska rally/rallycross-uvecklingsbil och senast Fords 2000-hästars Pro Electric SuperVan.

– STARD med sin enorma erfarenhet av elektrifierad motorsport och deras batterier av absolut högsta prestanda är en perfekt match för EPWR och vårt projekt om att elektrifiera regional touring car racing, med start i STCC 2023, säger Janne Ljungberg från EPWR.

De nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna konstrueras av EPWR, R&D-divisionen av PWR Group. Bilarna, som är de mest kraftfulla i mästerskapets historia, drivs av ett 45 kWh vätskekylt batteri på 800 volt från STARD.

– Vi är mycket glada över att inleda ett djuplodande samarbete med EPWR kring deras elektrifiering av regional touring car racing, säger Michael Sakowicz, vd på Stohl Advanced Research and Development (STARD).

– Elektriska tävlingsbilar är framtiden för motorsport, och vi tvekar inte på att vår erfarenhet samt teknik kan bidra till det imponerande EPWR-projektet. Vi ser fram emot att jobba nära tillsammans och att bidra med teknisk support på plats under STCC-tävlingarna.

Modeller som BMW i4 och Tesla Model 3 kommer att finnas på startlinjen, bilar som accelererar från 0-100 km/h på under tre sekunder och är designade för att skapa underhållande, klimatsmart och kostnadseffektiv racing.

STCC-säsongen 2023 startar med Head2Head-tävlingen i Helsingborg, läs mer här!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk racing. Företaget presenterade den första elektriska touring car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för en klimatsmart och hållbar framtid. Besök www.epwr.se för mer information.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB