STCC 2023.

STCC presenterar expanderad kalender med stadsrace för elektrifierade säsongen 2023

I dag avslöjas en expanderad kalender för säsongen 2023 när STCC tar största steget framåt sedan starten 1996 och blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

• Stadsracet i Helsingborg står värd för premiären
  • Falkenberg är tillbaka för första gången sedan 2019
  • Antalet tävlingshelger utökas till sju

– Vi har en stark och intensiv kalender med god geografisk täckning i Sverige där vi blandar ett helt nytt stadsrace med klassiska banor i ett upplägg som är helrätt för vår elektriska framtid, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Det är en styrka för samtliga involverade team, partners och fans att vi redan idag, drygt åtta månader innan premiären, kan avslöja kalendern – en viktig del i vårt långsiktiga arbete för återväxten av STCC.

Konstruktion och leverans av de helt nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna innebär att säsongen startar i mitten av juni och fortsätter sedan ett intensivt schema till och med september.

Den helt nya stadsbanan i Helsingborg kommer att stå värd för premiären den 17 juni.

Västkustloppet, som firar 70 år 2023, är tillbaka i STCC-kalendern med årets andra tävlingshelg – något som gör att antalet tävlingshelger ökar från sex till sju 2023.

I augusti fortsätter mästerskapet med en tävling som avslöjas senare, följt av klassiska Kanonloppet på Gelleråsen Arena.

September blir intensiv med tre tävlingar på fyra veckor och inleds med Kvällsposten Newsrace på natursköna Ring Knutstorp i Skåne.

Näst sista tävlingen kommer avslöjas senare och precis som i år står Mantorp Park värd för Grande Finale där historiens första STCC-mästare under elektrifierat format kommer att krönas.

Upplägg för laddinfrastruktur och tävlingsformat för säsongen 2023 kommer att avslöjas under hösten.

Läs mer om STCC 2023 här.

Kalender STCC 2023

Datum – Plats – Tävling
17/6 – Helsingborg – City Race
08-09/7 – Falkenberg Motorbana – Västkustloppet
04-05/8 – TBA
18-19/8 – Gelleråsen Arena – Kanonloppet
01-02/9 – Ring Knutstorp – Kvällsposten Newsrace
08-09/9 – TBA
29-30/9 – Mantorp Park – Grande Finale

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk racing. Företaget presenterade den första elektriska touring car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för en klimatsmart och hållbar framtid. Besök epwr.se för mer information.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB