Eriksson segrade i RallyX On Ice-premiären

Eriksson segrade i RallyX On Ice-premiären

Sebastian Eriksson från Sunnemo i Värmland blev under lördagen premiärvinnare i RallyX On Ice, som avgjordes inför 2.500 åskådare i Höljes. 22-åringen dominerade finalen i Supercar Lites från start till mål och var både glad och lättad efteråt.– Vilken härlig känsla, jublade den regerande svenske mästaren i Supercar efter den första tävlingen i ismästerskapet med STCC AB som huvudarrangör.

Bakom Eriksson, som i somras länge ledde finalen i VM-deltävlingen i just Höljes, var det dock tätare. Kvalets suverän, racingstjärnan Richard Göransson, blev utmanad av succédebutanten Tobias Svärd ner till första kurvan. Göransson och Svärd gick sida vid sida in i snöröken och ut dök Göransson först med finländske Joni Wiman i släptåg. Finalen blev i övrigt en ganska kontrollerad historia med Sebastian Eriksson som säker segrare.

Veteranen Thomas Rådström från Vännäs smög sig som sista förare med till både semifinal och final och slutade på en fin femteplats. De stora överraskningarna för dagen stod dock Tobias Svärd och Janis Baumanis för. Svärd, som aldrig tidigare kört en Supercar Litesbil, slutade fyra i debuten. Sveriges segerrikaste folkraceförare genom tiderna kom till Höljes utan några som helst tankar på framgång.
– Jag är nöjd med allting fram till finalen. Det här var helt klart över förväntan, sa en lyrisk Svärd efter finalen.

Lettländaren Janis Baumanis utmanade den nordiska eliten och gjorde en stark insats som tog sig till final. Tyvärr för Baumanis så slutade den i en snödriva efter bara ett varv.För några andra storfavoriter tog tävlingen slut redan i semifinal. Norrmannen Andreas Bakkerud och 2014 års SM-tvåa i Litesklassen, Kevin Eriksson, gjorde snabb sorti och det var en märkbart besviken Eriksson som nog räknat med en mer framskjuten placering.

Unge norrmannen Thomas Holmen, född 1999, stod för dagens prestation i kvalomgångarna då han i sitt allra första heat nästan snuvade favorittippade Joni Wiman på en heatseger. Holmens vilda framfart gjorde också att han fick besöka snövallen i ett kvalheat men det var inget som bekom den glade gutten.

I den historiska klassen segrade Stian Hafsengen i en Ford RS200 före Olle Arnesson och regerande rallycrossvärldsmästaren, norrmannen Petter Solberg.

Resultat RallyX On Ice, Höljes 7 februari.

1) Sebastian Eriksson, Sverige

2) Richard Göransson, Sverige

3) Joni Wiman, Finland

4) Tobias Svärd, Sverige

5) Thomas Rådström, Sverige

6) Janis Baumanis, Lettland

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang ingår förutom huvudklassen STCC även Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, V8 Thunder Cars, Clio Cup och Formel Renault 1.6. Från 2014 driver STCC även RallyX där Supercar- och Supercar Lites-klasserna ingår.

Robin Nilsson
Informationsansvarig