Jan Magnussen kör Camaro Cup-premiären

Jan Magnussen kör Camaro Cup-premiären

Det blir ett stjärnspäckat startfält när Camaro Cup körs i samband med STCC-premiären på Mantorp Park den 4-5 maj – Fukamuni Racing kommer till start med förre F1-stjärnan Jan Magnussen och det nya danska superlöftet Mikkel Mac. Tillsammans med toppförare som Sebastian Hohenthal, Jens Edman, Dennis Lind, Fredrik Ros, Jocke Mangs och många, många andra starka namn kommer de danska stjärnorna att bjuda på stenhård racing.

–Det här är troligen det starkaste startfältet i Camaro Cups 24-åriga historia, säger ordföranden för Camaro Cups förarförening, Mikael Eklund. Missa inte Camaro Cup-premiären, den kommer att bli något alldeles extra när 15 000 hästkrafter släpper loss på Mantorp Park!

Mikkel Mac har trots sin unga ålder, 19 år, redan stor internationell erfarenhet med bland annat en andraplats i Formel Renault NEZ (mästerskapet för norra Europa), och arton starter i Formel 2 under 2011 där han tog flera topplaceringar.

Jan Magnussen har sedan sin tid i Formel 1 på mitten av 90-talet hört till en av de absolut främsta standardbils- och sportvagnsförarna i Skandinavien. 2011 körde Magnussen hem två segrar i Camaro Cup när klassen gästade Jyllandsringen och vintras sopade han banan med konkurrenterna när Camaro Cup var över i USA och körde Sebring och Palm Beach.

– Det är härligt att Fukamuni Racing kommer till premiären, men de kommer att få möta mycket hårdare motstånd än i vintras, lovar Mikael Eklund.

Camaro Cup kör sin första tävling för året i samband med STCC-premiären på Mantorp Park 4-5 maj. Utöver STCC och Camaro Cup bjuds publiken även på Pro Superbike, Clio Cup JTCC samt Carrera Cup Scandinavia.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.