Jens Edman gör comeback – kör för Bryntesson Motorsport i Camaro Cup 2012!

Jens Edman gör comeback – kör för Bryntesson Motorsport i Camaro Cup 2012!

Jens Edman från Kristianstad gör en efterlängtad comeback på svensk mark – i år kommer han att köra Camaro Cup för Bryntesson Motorsport. De senaste åtta åren har Edman tävlat i det danska standardbilsmästerskapet DTC samt kört deltävlingar i ETCC och WTCC-mästerskapen. Senast Jens Edman körde ett fullt mästerskap i Sverige var när han blev trea i STCC 2001.

– Det var det sista året jag tävlade i ett helt mästerskap i Sverige men sedan dess har det blivit ett par inhopp i olika svenska klasser. Ett av dem var som gästförare i Camaro Cup och det var något av det roligaste jag gjort, säger Jens Edman. När frågan kom från Bryntesson Motorsport om jag var intresserad av att köra för dem under 2012 så var svaret enkelt. Jag ser verkligen fram emot att få komma tillbaka till racingen igen efter ett par års uppehåll, och det finns inget bättre sätt att göra det på än tillsammans med Bryntesson Motorsport och Camaro Cup.

Även Bryntesson Motorsport gör comeback säsongen 2012 efter ett sabbatsår. Förra året expanderade Camaro Cup så otroligt att det Jönköpings-baserade teamet mest höll på i verkstaden och byggde Camaro Cup-bilar till den nordiska marknaden.

– Nu när det blev klart med Jens Edman som förare är motivationen på topp och teamet har byggt en helt ny bil till Jens. Förutsättningarna för teamet och Jens är dom allra bästa och planeringen med flera tester är igång. Vi vet att Jens är en mycket duktig och kunnig förare och inte minst en oerhört trevlig person. Denna säsong ser vi framemot med glädje, säger teamchefen Tony Bryntesson.

Information

Bilen är en Chevrolet Camaro Gen.5 med en V8 på c:a 440 hp. Den har manuell växellåda, körs på omönstrade däck (slicks) och drivs med miljöbränslet E85. Camaro Cup-klassen är den största racingklassen i Sverige och körs som Riksmästerskapet tillsammans med STCC över sex tävlinghelger. Serien kommer att direktsändas i Canal + samt visas i SVT.

Kontakt:

Jens Edman: +46 706 08 08 08, E-mail: jens@jensedman.com,  www.jensedman.com

Tony Bryntesson: +46 705 55 33 08, E-mail: t.bryntesson@bryntessonmotorsport.com www.bryntessonmotorsport.com

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • STCC City Race, Göteborg 1-2 juni
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.

131 40 Nacka
www.stcc.se