Jens Edman kör för guld i V8 Thunder Cars 2013

Jens Edman kör för guld i V8 Thunder Cars 2013

Jens Edman från Kristianstad gjorde comeback på svensk mark 2012 – det blev en fjärdeplats i Camaro Cup – nu är det klart att det blir en fortsättning tillsammans med Bryntesson MotorSport i V8 Thunder Cars kommande säsong.

– Jag kommer att köra för mästerskapet 2013, ingenting annat, säger en revanschsugen Edman som länge slogs om slutsegern i årets Camaro Cup.

– Jag är nöjd med säsongen som helhet men tyvärr nollade vi i ett par tävlingar på grund av incidenter som vi själva inte rådde över.

För Edman, som kom tillbaka till svensk racing efter ett par säsongers uppehåll från racingen, blev det ändå flera pallplatser och en seger i Östersund som bästa resultat. Många imponerades av Edmans framfart.

– Jag var även på väg mot seger på Solvalla när jag tvingades bryta efter ett tekniskt fel, fortsätter Edman. Med mina insatser för i år som bakgrund vet jag att vi har all anledning att se fram emot 2013.

Säsongen 2013 blir spännande då Camaro Cup byter namn till V8 Thunder Cars när det blir möjligt att delta med fler bilmodeller. Först ut är Ford Mustang och till 2014 kommer även Dodge Challenger att delta i mästerskapet. Detta kommer att bli en ren ”Yankee-bilsklass” med mycket muskler och publikfriande racing. Klassen ingår som tidigare i STCC-paketet.

– Vi kommer att satsa allt på att ge Jens de förutsättningar han behöver för att kunna ta hem mästerskapet nästa säsong, säger Tony Bryntesson, teamchef. Det återstår en hel del arbete att få allt på plats, men vi ser fram emot denna utmaning med tillförsikt nu när vi har honom kvar i teamet. Vi vet vad Jens och teamet presterade i år och med de erfarenheterna kan vi planera för mästerskapstiteln.