Jonasson till start i Sundahls JSM-vinnande Formel Renault

Jonasson till start i Sundahls JSM-vinnande Formel Renault

2014 vann Lukas Sundahl junior-SM i Formel Renault 1,6.

Nu har Växjöförarens vinnarbil fått ny förare. 2015 ska den rattas av Edward Jonasson från Karlskrona.

Kommande helg träffar du Jonasson på Stockholm Lifestyle Motor Show i Älvsjö.

Edward Jonasson, som fyller 15 vår i sommar, kommer närmast från kartingen. Hösten 2013 började han tävla i KF3. Tidigare körde han Junior 60 i flera säsonger.

Edward tävlar för Kalmar MK, klubben för vilken han kört hem flera segrar och framskjutna placeringar. Småland är ett starkt kartingdistrikt med tuff konkurrens. Det hindrade inte Edward från att stå på pallen i DM varje år han körde Junior 60.

Att gå från karting till formelbil har alltid varit den unge blekingeförarens ambition.

– Planerna på ett klassbyte tog form efter sommaren. Farten fanns i KF3 och som förare har Edward mognat mycket det senaste året, berättar pappa Stefan Jonasson, chef för den satsning som TrojnarRacing nu inleder.

I Formel Renault ställs Edward mot många duktiga förare, flera utav dem med två års erfarenhet av klassen.

– Det här är stort jämfört med min tidigare tävlingskarriär, medger den unga racingtalangen.

– Med tanke på att Edward förmodligen är yngst i klassen blir 2015 ett rent läroår, men redan nästa säsong ska resultaten komma, säger Stefan Jonasson.

Jämte pappa Stefan kommer Edward att ha Torsten Hansson, känd mental coach för golfproffset Henrik Stenson, som en av många lokala uppbackare.

På Stockholm Lifestyle Motor Show hittar ni Edward Jonasson och hans Formel Renault 1,6 i monter C03:48.

Bilder.

Foto: Håkan Linder/LinderMedia

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang ingår förutom huvudklassen STCC även Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, V8 Thunder Cars, Clio Cup och Formel Renault 1.6. Från 2014 driver STCC även RallyX där Supercar- och Supercar Lites-klasserna ingår.

Robin Nilsson
Informationsansvarig