Kristoffersson ny STCC-mästare efter dramatik

Kristoffersson ny STCC-mästare efter dramatik

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Biogas, är ny svensk mästare i banracing – inför 22 000 åskådare på Solvalla i Stockholm lyckades den 24-årige Arvika-föraren med det som krävdes för att han skulle vinna titeln – han vann båda heaten på Solvalla och höll titelrivalen Rickard Rydell i en Chevrolet på ett tillräckligt stort avstånd  bakom sig för att han skulle svinga sig förbi i mästerskapstabellen.

– Det här tar tid att smälta, sade en tagen Kristoffersson som hade svårt att sammanfatta sina känslor efteråt.

– Det har varit en lång och tuff säsong och jag måste tacka teamet för att de har gett mig en bra bil i helgen.

Men segern satt långt inne. Fjolårsmästaren Rickard Rydell gjorde en kanonstart från sin femte startruta och redan ut ur första kurvan hade han tagit sig förbi både Michel Nykjaer, Johan Kristoffersson och Patrik Olsson. I det läget såg Kristofferssons mästerskapschanser ut att gå upp i rök.

– Jag var livrädd för att det skulle bli någon sammanstötning, säger Kristoffersson. Plötsligt såg jag att Rydell låg före mig, men jag försökte hålla koncentrationen.

För Kristoffersson var det ett mardrömsscenario. Rydell gjorde allt som stod i hans makt för att hålla den jagande Kristoffersson bakom sig. Greppet i Rydells Chevrolet ville inte infinna sig och han fick kämpa hårt för att hålla bilen på banan. Till slut gick det över gränsen för Rydell och när han kanade rakt fram i slutet av den bortre rakan kunde Kristoffersson smita förbi. Dessutom fick han med sig Johan Stureson från systerteamet IPS Biogas.

- Jag tog chansen och drog förbi i första startkurvan, säger Rydell. Men jag tror ärligt talat inte det hade gått att hålla de andra bakom mig i resten av loppet, det är ändå över 20 varv och jag hade nog inte klarat att stänga dem i 22 varv.

Kristoffersson och Stureson lämnade Rydell bakom sig men det fanns ändå orosmoln i form av en framstormande Tomas Engström i sin Honda.

– Han gjorde mig orolig ett tag, men hans speed dalade av mot slutet av loppet, säger Kristoffersson. Jag kunde köra på säkerhet mot slutet och behövde inte riskera något.

Kristoffersson kunde gå i mål som segrare och med Rickard Rydell på en fjärdeplats var saken klar. STCC-mästaren från 2011 var besviken efteråt.

– Vi visste att det skulle bli tufft för oss här på Solvalla. Banan har inga långa kurvor utan mest ett par skarpa knixar. Och våra bilar hade problem med accelerationen helt enkelt, säger Rydell. Johan är självklart värd att vinna, inget snack om det. Men det kunde varit en roligare födelsedag för mig än att tappa segern just idag.

Rydell, som 2011 kom tillbaka till svensk racing efter en lång internationell karriär, summerade sina två senaste säsonger.

- Jag har haft två fantastiska år i STCC, förra året vann jag, i år blev jag tvåa. Det måste man vara nöjd med.

Johan Kristoffersson, som även tog hem titeln i Carrera Cup under dagen, kunde se tillbaka på en spektakulär finalhelg.

– Att köra på Solvalla var helt fantastiskt, avslutar Kristoffersson. En helt ny bana som är spännande där publiken verkligen kommer nära. Det blev riktig arenasport av det här.

Dansken Michel Nykjaer, även han i en Chevrolet, hade chansen att slåss om titeln före helgens tävlingar, men slutade trea i mästerskapet.

Slutställning STCC 2012

Förarmästerskap