Leif Nilsson ny styrelseordförande för STCC

Leif Nilsson ny styrelseordförande för STCC

Nu laddar STCC för framtiden – mannen som satte Göteborg på kartan som en av Europas främsta evenemangsstäder, Leif Nilsson, tar över ordförandeskapet i STCC AB efter avgående Erik Olsson. Den tidigare VD:n för det kommunal- och privatägda marknadsföringsbolaget Göteborg & Co ser fram emot att få vara med och utveckla Skandinaviens främsta motorsportserie.

– Jag är väldigt glad över att ha blivit tillfrågad och det kommer att bli en spännande utmaning att få vara med och utveckla STCC, säger Leif Nilsson. STCC har ett koncept med en enorm potential och vi ska fortsätta att utveckla det på nationell och nordisk nivå.

Leif Nilsson har bland annat medverkat till att förverkliga STCC City Race i Göteborg, en tävling som har blivit en stor succé, och Rickard Pålsson, huvudägare och styrelseledamot i STCC AB, menar att den nye styrelseordföranden har rätt profil för att föra STCC in i framtiden.

– Med Leif Nilsson som tar över efter Erik Olsson får vi en bra övergång och kontinuitet i styrelsearbetet, säger han. Vi har expanderat mästerskapet till Skandinavien, nu gäller det att etablera våra tävlingar på nya platser och där kommer Leifs erfarenheter av att knyta ihop stora evenemang med kommunala resurser och näringsliv att komma väl till pass.

Även den avgående ordföranden Erik Olsson menar att STCC i Leif Nilsson har hittat den perfekta efterträdaren.

– Leif har helt rätt profil för att ta över ordförandeskapet och jag lämnar över ordförandeklubban i trygga händer, säger Olsson. Jag kan inte tänka mig en mer lämplig person att ta STCC vidare in i framtiden med tanke på de utmaningar och möjligheter som mästerskapet står inför.

Leif Nilsson tillträder posten som styrelseordförande för STCC AB vid nästa bolagsstämma i januari 2011.

Om Leif Nilsson

Leif Nilsson, 61 år, började sin bana i bygg- och fastighetsbranschen som marknadschef på NCC Väst. Under de senaste femton åren har han som evenemangschef medverkat till att följande arrangemang har genomförts i Göteborg: friidrotts-VM 1995, Göteborgskalaset, Volvo Ocean Race, friidrotts-EM 2006 och en mängd andra evenemang som har lockat miljontals besökare till staden. Under de senaste två åren har Leif Nilsson arbetat som VD för det kommunal- och privatägda marknadsföringsbolaget Göteborg & Co. Under ett mellanspel har han även varit VD för IFK Göteborg. 2006 toppade han tidningen GT:s lista över de hundra mest betydelsefulla personerna i Västsverige.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se