Michelin däckleverantör för STCC och Swedish GT 2015

Michelin däckleverantör för STCC och Swedish GT 2015

Michelin är tillbaka som officiell däckleverantör i STCC. Fyra klasser kommer att tävla på däck från den franska tillverkaren 2015.

Michelin växlar upp för 2015 och blir leverantör till fyra klasser i STCC paketet. Porsche Carrera Cup Scandinavia får sällskap av systerklassen Swedish GT formelbilsklassen Formel Renault 1.6 och huvudklassen STCC.

Michelins tävlingsverksamhet i Sverige sköts av Däckproffsen från Växjö, ett företag med stor rutin och lång erfarenhet av att sköta verksamheten på svenska banor.

Michelin har tidigare varit leverantör av däck till STCC och har funnits med i STCC-depån ända sedan starten av mästerskapet.

-Vi är glada att ha kommit överens med Michelin om ett samarbete för våra klasser. Michelin är ett extremt starkt varumärke inom motorsporten och blir en lämplig och viktig partner till oss, säger Jonas Lundin, vd för STCC AB.

En ny däckleverantör innebär att samtliga STCC-team inleder vårens försäsongstester med helt nya, och likvärdiga förutsättningar.

– Michelin, som ska ha ett däck som är utvecklat för våra chassin, är en mycket bra tillverkare som jag har väldigt goda erfarenheter av sedan tidigare. Historiskt sett har Michelin levererat däck som varit spetsigt under kval och jag tror att det kan ge ett nytt moment under tidskörningarna. Men det kommer bli intressant att se hur det förändrar bilens egenskaper, säger Daniel Haglöf, teamchef i PWR Racing.

Från Michelins sida ser man fram emot den utökade satsningen med STCC.

-Vi är glada att få återkomma till STCC och ser fram emot den kommande säsongen. Utöver vårt samarbete med STCC kommer Michelin även att vara exklusiv däckleverantör till Porsche Carrera Cup, Swedish GT och Formel Renault. För Michelin är motorsport ett laboratorium för att utveckla framtidens däck. I motorsport måste däcken klara extrema situationer och då är STCC ett perfekt forum. Vi tror på en stark framtid för motorsport i Sverige och är riktigt glada att få vara med här och testa framtidens däck, säger Annika Girod, Sponsringsansvarig för Michelin Nordic.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang ingår förutom huvudklassen STCC även Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, V8 Thunder Cars, Clio Cup och Formel Renault 1.6. Från 2014 driver STCC även RallyX där Supercar- och Supercar Lites-klasserna ingår.

Robin Nilsson
Informationsansvarig