Miljön den stora vinnaren i STCC City Race

Miljön den stora vinnaren i STCC City Race

Inför fullsatta läktare, 13 418 personer, kördes i helgen STCC City Race mitt i Göteborg och det blev tuffa uppgörelser ute på banan på Frihamnspiren. Förutom att Robert Dahlgren och Richard Göransson segrade i de två heat som kördes var miljön en stor vinnare i Göteborg.

STCC City Race var mer än bara en biltävling, det var också ett miljöevent som varade hela veckan fram till finalen den 5 juni. Detta som en del i den strategi  som cityracet utvecklat för att hålla sig på topp i miljöfrågor.

– Vi  har gjort allt vi kan för att miljöanpassa arrangemanget, säger Ebrahim Bojang från Sport & Evenemang. Vi har under veckan upplåtit banan åt flera olika unika miljöarrangemang och det här är något vi kommer att fortsätta utveckla inför framtiden.

Under tisdagen förfogade Gröna Bilister över banan för att utse  Miljöbästa bil 2010. Fyra jurygrupper fick då testa 37 i förväg utvalda bilar  på banan.

Under onsdagen fick Biogas Väst på Buiness Region Göteborg  låna banan för att genomföra provkörningar med gasbilar för företag från regionen.

Under torsdagen utsågs miljöbästa bil. Volkswagen Passat TSI Ecofuel utsågs för andra året i rad till vinnare och kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hulthén, kunde dela ut diplomet till Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Fredagen var bokad för seminarier med miljötema och medåkning för sponsorer.

– Underbart att se vad som sker inför och omkring STCC City Race, säger Bob Huzell, vd för STCC. Vår målsättning är att  driva miljöutvecklingen framför oss, och vi ser hur miljöfrågan genom detta  fokus blir allt viktigare för våra sponsorer.

Som för att understryka miljöfrågornas betydelse inom motorsporten avgick Biogas.se med segern i helgens deltävling i teammästerskapet genom Fredrik Ekbloms och Patrik Olssons pallplaceringar.

– Den racerintresserade publiken ser att det går att vinna även med andra drivmedel än vanlig bensin, säger Huzell. Genom vårt arbete med att möjliggöra för nya, miljövänligare drivmedel, når vi ut till de målgrupper som mest behöver övertygas om miljöargumenten. Vi når också en enorm utväxling i och med att de också i hög grad är både beslutsfattande och opinionsbildande.

STCC City Race är  miljödiplomerat. Arrangerande klubb klarar silvernivå i svenska  bilsportsförbundets rankning. Både biogas och etanol finns med i toppstriden, övriga bilar kör på alkylatbensin, en renare bensin än den vanliga. Under racet på banan gjordes också en ordentlig cykelsatsning, med uppvisning av  elcyklar.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se