Oavgjort mellan Göransson och Dahlgren i STCC City Race

Oavgjort mellan Göransson och Dahlgren i STCC City Race

Inför en utsåld arena, 13 418 åskådare, vann Robert Dahlgren, Volvo, och Richard Göransson, BMW, varsitt heat när STCC City Race avgjordes i Göteborg på lördagen. I tabellen är läget mellan de två kombatanterna oförändrat – de åkte hem med lika många poäng vardera, 35 stycken.

Gladast av de två var kanske Göransson. Efter Dahlgrens seger i det första heatet var en seger ett måste för Göransson för att inte tappa i tabellen.

– Det känns som en seger bara att hålla jämnt i mästerskapet, sade Göransson. Det här är ett speciellt race att vinna och det är underbart att vi kunde ta vår första seger i Göteborg idag.

Robert Dahlgren slutade femma i det andra heatet, samma placering som Göransson hade i det första. I det första heatet tog Dahlgren ledningen direkt från start, en ledning han aldrig släppte. Men på den trånga och knixiga stadsbanan i Göteborg, belägen på Hisingen, bara någon kilometer från Volvos fabriksanläggningar, fanns inga möjligheter att slappna av.

– Det kanske såg enkelt ut men det var svettigt, sade Dahlgren efteråt. Det känns sjukt bra att få vinna här på vår hemmaplan.

Ett annat team som hade hemmaplan var Biogas.se. Dagarna före tävlingarna gick Volkswagen in och satte sitt namn på banan som nu heter Volkswagen Eco Race Arena. Även Biogas.se kunde glädjas åt fina framgångar. Deras två VW Scirocco CNG, körda av Fredrik Ekblom och Patrik Olsson, tog sammanlagt tre pallplatser. Ekblom blev trea i båda heaten och Patrik Olsson blev tvåa i det andra. Resultatet innebar att Biogas.se vann deltävlingen i teammästerskapet och nu toppar de också teamtabellen för första gången sedan debuten 2009.

För de danska förarna som var på plats var tävlingen en besvikelse. Snabbe Jan Magnussen låg tvåa i det första heatet men tappade ett hjul i sista kurvan före mål och i det andra heatet blev han avpetad av banan redan i första kurvan. Bästa resultatet för danskt vidkommande var Robert Schlünssens sjätteplats i det första heatet.

Nästa deltävling körs i Falkenberg den 9-10 juli.

Resultat, STCC City Race, Göteborg den 5 juni

1. Biogas.se 177 p
2. Polestar Racing 163 p
3. MA:GP/IPS 145 p

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se