Prins Carl Philips Racing Pokal avgjord på Lidköpings Motorstadion

Prins Carl Philips Racing Pokal avgjord på Lidköpings Motorstadion

Dino Beganovic, Linköping, Simon Ohlin, Kristianstad och Freddie Carlsson från Åmål – det är vinnarna av Prins Carl Philips Racing Pokal 2015. För tredje året i rad avgjordes tävlingen i samband med Lidköping Open på Lidköpings Motorstadion i helgen. Priset, som har instiftats på initiativ av prins Carl Philip, syftar till att hjälpa fram unga kartingtalanger i racingkarriären.

– Det har varit ett fantastiskt bra arrangemang av Lidköpings Karting Klubb och det är tre mycket värdiga vinnare av pokalen vi har fått se idag, säger prins Carl Philip. Det är glädjande att se hur intresset för priset och evenemanget ökar för varje år som går och det är min förhoppning att årets pristagare, precis som några av tidigare års pristagare har gjort, tar chansen och går vidare till en racingkarriär. Jag vill rikta ett stort tack till samtliga aktörer som har möjliggjort att vi på det här sättet kan bidra till återväxten i svensk racing.

Utöver de tre segrarna får även tvåorna och treorna i respektive klass samt ett ”wild card” ta del av priser i form av testkörningar av racerbilar, träningsläger på Bosön och licenskurser. Testet kommer att ske i oktober på Karlskoga Motorstadion i Gelleråsen.

Prins Carl Philips Racing Pokal instiftades 2013 på initiativ av Prins Carl Philip. Samarbetspartners i genomförandet är STCC, Lidköpings Karting Klubb, Svenska Bilsportförbundet, Kungliga Automobil Klubben, Renault Sverige och CTEK.

Vinnare av Prins Carl Philips Racing Pokal 2015

2. Philip Hall +0.462
  3. Emil Skärås +1.109

För kompletta resultat, se http://amigoo.se/event/985

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och V8 Thunder Cars. Clio Cup och Formel Renault 1,6 har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Robin Nilsson
Informationsansvarig