Pro Superbike – inför Falkenberg

Pro Superbike – inför Falkenberg

Efter sex veckors väntan är det äntligen dags för Pro Superbike SM igen! Slagfältet för årets fjärde racehelg för nordens konungaklass är Falkenbergs Motorbana. Ska någon kunna utmana mästerskapsledande Filip Backlund?

Filip Backlund har varit i en klass för sig så här långt i årets Pro Superbike SM. Men till deltävlingen på Falkenberg kommer nya utmanare i form av återvändande David Andersson, som inte fått tävla under hela maj månad, Nicklas Cajback, som hoppar över IDM deltävlingen på Salzburgring denna helg i förmån för Pro Superbike och inte minst Anders Helgerud som ersätter skadade Andreas Sveistrup hos Highsider Racing Team.

Inte minst mästerskapstvåan Andreas Mårtensson, trean Lukas Ockelfelt, fyran Christoffer Bergman och inte minst mästerskapsfemman Hampus Johansson kommer att gör allt i sin makt för att ge Filip Backlund en match om segrarna.

Hampus Johansson lyckades rädda många viktiga poäng senast på Mantorp Park, det med en skadad fot från den otäcka olyckan på Ring Knutstorp. Men inför de två heaten på Falkenbergs Motorbana har Filip Backlund en betryggande ledning med 111 poäng. Andreas Mårtensson är 19 poäng efter och Lukas Ockelfelt har lite drygt hälften så många poäng som Backlund.

Det är många förare som vill och måste hävda sig i Falkenberg och med tjugotalet förare till start, däribland flera nya wildcards, borgar det för en hel del spännande racing nu till helgen.

En Pro Superbike-helg körs fredag – lördag med träning, kval och race på fredagen och warm up, gridshow och race på lördagen.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se