Rallycross Supercar Scandinavia powered by STCC – redo för premiär 2014

Rallycross Supercar Scandinavia powered by STCC – redo för premiär 2014

STCC skapar ny serie för rallycrossen

Rallycross Supercar Scandinavia – så heter det mästerskap som STCC startar 2014. Det var för ett år sedan som STCC lanserade sina planer på att även låta rallycrossen ingå i samma plattform som banracingen. I samband med helgens STCC-final på Mantorp Park presenterades flera nyheter inför kommande säsong.

–  Vi har fått ett otroligt bra gensvar från deltagare och banor på våra planer, säger Bob Huzell, vd för STCC. Därför kan vi nu också presentera flera nyheter inför nästa års premiärsäsong för Rallycross Supercar Scandinavia och Supercar Lites, som är instegsklassen till Rallycross Supercar.

Svenska Bilsportförbundet har gett STCC i uppdrag att fungera som promotor för den nya rallycross-serien.

–  STCC har gjort ett bra jobb med racingen där de genom åren lyckats bygga upp ett intresse för sporten. Nu får de chansen att prova konceptet med den nya rallycrossklassen. Och med STCC som promotor får rallycrossen nu tillgång till samma kommersiella förutsättningar som banracingen, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör för Svenska Bilsportförbundet. Med Supercar Lites skapar STCC också en bra verksamhet för juniorerna som kommer hjälpa till att trygga återväxten i rallycrossen. Dessutom tror jag att den här satsningen kan bli en bra draghjälp för att lyfta de övriga rallycrosstävlingarna som körs ute i landet.

Inget mästerskap utan deltagare – två team har gett garantier för att satsa på att komma till start 2014. Tillsammans har Kristoffersson Motorsport och Olsbergs MSE för avsikt att ställa cirka fem bilar på startlinjen.

–  Med KMS och OMSE:s garantier för deltagande har vi en grund att stå på som skapar trygghet för andra deltagare att ansluta sig till serien, säger Huzell.

Kalendern kommer att bestå av sex tävlingar, där fyra körs tillsammans med STCC.

–  Rallycrossen kommer att köras på Ring Knutstorp, Mantorp Park och Tierp Arena tillsammans med STCC, säger Huzell. Den fjärde banan är vi inte riktigt klara med än och vi diskuterar också med Svenska Bilsportförbundets rallycrossutskott om vilka två av de traditionella rallycrossarenorna vi ska köra på.

Det är också klart med officiell däckleverantör till båda rallycrossklasserna.

–  Vi har haft ett långt och mycket gott samarbete med Yokohama inom banracingen och vi är väldigt glada över att vi nu breddar det samarbetet till att gälla även rallycrossen, säger Huzell. Yokohama levererar däck av hög kvalitet och de gör det med hög servicenivå och kompetens.

För att ge extra skjuts åt lanseringen av den nya rallycrossatsningen kommer STCC, tillsammans med OMSE och Yokohama, att ställa upp i årets final i rallycross-SM den 5 oktober i Götene med Andreas Eriksson bakom ratten på en STCC-profilerad Ford Fiesta ST Supercar.

–  Vi vill ge publiken en försmak av vad nästa års säsong kommer att bjuda på, säger Huzell. Dessutom anordnar vi testdagar, dels i samband med SM-finalen och dels i samband med NGK Masters den 12-13 okotober i Karlstad, där intresserade kan prova på den nya Supercar Lites-bilen.