Rallystjärna kör Camaro Cup i helgen

Rallystjärna kör Camaro Cup i helgen

I samband med finalen i Scandinavian Touringcar Cup på Ring Knutstorp den 17-18 september kommer P-G Andersson, världsmästare 2004 och 2007 i Junior-VM i rally att köra Camaro Cup för Bryntesson Motorsport.

P-G Andersson har stor erfarenhet av Camaro cup. 2007 körde han i serien och var den som det året tog flest antal segrar under säsongen. Sammanlagt blev han tvåa efter att ha brutit två deltävlingar.

Den gångna var P-G Andersson motorbanan Ring Knutstorp och testade sin nya bil ihop med BMS-teamet inför tävlingen den kommande helgen, den 17-18 september på samma bana.

– Tony Bryntesson kontaktade mig för två veckor sedan och berättade att han höll på att sy ihop ett förslag som innebar att jag fick möjligheten att köra de två återstående tävlingarna i Camaro Cup. Jag har kört för BMS-teamet tidigare och känner alla i teamet och efter att ha kollat igenom rallykalendern så inget kolliderade var det inte svårt tacka ja. Jag ser verkligen fram emot att få köra den nya Camaro Cup-bilen och få vara med och tävla i klassen igen, säger P-G Andersson.

P-G som också är högintressant för bland annat Fords rallyteam och BMW:s Mini Cooper-satsning inför 2011, kommer inte till Ring Knutstorp och Camaro Cup för att bli tvåa, den saken är helt säker.

Fakta:
Camaro Cup körs i samband med STCC, två tävlingshelger återstår, Ring Knutstorp 17-18 september och Mantorp Park 1-2 oktober.

Första heatet i helgens Camaro Cup-tävlingar körs den 17 september, klockan 15.15, det andra körs följande dag, klockan 11.35.

Om Camaro Cup
Tävlingsbilen: Chevrolet Camaro med rörramschassi och glasfiberkaross.
Motor: V8 på 5,7 liter. Effekt ca 440 hk, vridmoment över 600 Nm.
Bränsle: E85 Etanol (Biobränsle)
Avgasrening: WRC katalysator

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se