Ramona Karlsson kryddar het final i RallyX på Solvalla

Ramona Karlsson kryddar het final i RallyX på Solvalla

På lördag är det final i Rally X på Solvalla. I ett riktigt vasst startfält, kryddat med bland annat Ramona Karlsson, ska Kevin Eriksson och Eric Färén göra upp om årets titel.

Storpublik väntas till Solvalla som för fjärde året i rad blir högklassig motorsportarena för några dagar. Supercar är huvudklass i RallyX. Där är det guldläge för Kevin Eriksson från Olsbergs MSE som leder serien 13 poäng före Eric Färén, Hansen Talent Development. 30 poäng är det kvar att köra om. Guldchansen finns där även för Färén, som ser fram emot jakten på Eriksson.

– Jag kommer som vanligt ge allt som går för en seger och plocka så många poäng som möjligt. Sedan får vi se hur långt det räcker i mästerskapet. Det är Kevin som är jagad och har press på sig, säger västgöten.

Bakom Färén och Eriksson jagar Lukas Walfridson i sin Renault från Helmia Motorsport. Men han måste ta in 18 poäng för att kunna nå en möjlig medalj i mästerskapet.

Sebastian Eriksson, som delar ledningen i tabellen, missar finaldeltävlingen på Solvalla. Han kör istället i den amerikanska Global Rallycross-serien tillsammans med stjärnor som Ken Block och Tanner Foust. Men i Sebastians frånvaro kommer istället Peter Hedström in i en Olsbergs-preppad Ford Fiesta.

Till finalen på Solvalla står det också klart att Ramona Karlsson kommer att krydda startfältet med sin VW Scirocco. Karlsson, som under säsongen drivit en satsning i EM-serien, är nu redo för att visa upp sig och teamet för RallyX-publiken.
– Det ska bli grymt kul att köra på hemmaplan igen inför storpublik och med alla sponsorer och fans på plats. Målsättningen är självklart att ta sig till final men motståndet är tufft så det kommer självklart inte bli någon lätt uppgift, säger Ramona inför sin RallyX-debut.

Ramona Karlsson är inte det enda nya ansiktet som Solvalla-publiken bjuds i finalen. Folkracestjärnan Tobias Svärd debuterar i Supercar i en Skoda Fabia från Hedström Motorsport. Vad kan nykomlingarna klarar av i tuff konkurrens på Solvalla? Intresset är stort.

Även krigaren Fredrik Tiger är tillbaka på banan igen efter att ha stått över deltävlingen i Arvika. Tiger kommer taggad till avslutningen och håller bara bilen kommer han att bli att räkna med under finalen. Klar för start är även Tomas Andersson från Orust MS, som tar med sin BMW och ansluter till det starka finalfältet..

Presentation av Supercar-förarna i RallyX-finalen på Solvalla

8. Peter Hedström

Hedström Motorsport

Ford Fiesta ST

Hedström kan bli hur giftig som helst i den nya OMSE-preppade bilen. En riktig joker som mycket väl kan stå som segrare på lördagskvällen.

10. Tomas Andersson

BMW 1-serie

Spektakulär bil som garanterat kommer att dra en del uppmärksamhet till sig. Osäkert dock hur Andersson står sig i den tuffa konkurrensen.

31. Fredrik Tiger

Team Tiger RX

Ford Focus

Tiger kan bli en riktigt obehaglig överraskning för konkurrenterna om bilen håller. Räkna i så fall med stor show från norrlänningens sida.

39. Kevin Eriksson

Olsbergs MSE

Ford Fiesta ST

Serieledare och storfavorit. Trycket på axlarna är stort inför finalen och alla förväntar sig att Eriksson ska ta hem titeln framför hemmapubliken på Solvalla.

40. Eric Färén

Hansen Talent Development

Peugeot 208 WRX

Har möjlighet att ta titeln men då måste han ha en perfekt deltävling. Kommer att göra allt för att ta den åtråvärda segern och för att ge sig själv bästa möjliga chans att hota Kevin Eriksson.

44. Tobias Svärd

Sollentuna Emballagehantering

Skoda Fabia WRX

Rookie som för första gången kör en Supercar. Enorm talang med stor potential. Folkracestjärnan kan bli ruggigt vass om allting bara faller på plats

47. Ramona Karlsson

Ramona RX

VW Scirocco
Ramona väcker alltid intresse vart hon än kommer. Nu har hon chans att vända en strulig säsong i EM till något positivt på hemmaplan

48. Lukas Walfridson

Helmia Motorsport

Renault Clio

Säsongens stora utropstecken har medaljchans. Walfridson är spektakulär att följa och när han får körningen att stämma så är han alltid med och slåss om segern

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och V8 Thunder Cars. Clio Cup och Formel Renault 1,6 har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Robin Nilsson
Informationsansvarig