Robin Larsson kör Audi i RallyX Supercar Scandinavia

Robin Larsson kör Audi i RallyX Supercar Scandinavia

Robin Larsson tar nästa steg i sin rallycrosskarriär. 2014 kommer 21-åringen från Skene att tävla i huvudklassen Supercar.

Uppbackad av några av sportens största förar- och bilbyggarprofiler ska Larsson köra SM och utvalda deltävlingar i EM och VM. Satsningen kommer att ske i en helt nybyggd, fyrhjulsdriven Audi A1.

2013 blev Robin Larsson EM-tvåa i klassen TouringCar och utsågs till Årets Rallycrossjunior av tidningen Bilsport. Nu flyttar den unge västgöten upp i sportens huvudklass och hakar på den satsning som görs på SM, RallyX Supercar Scandinavia. Mästerskapet som drivs av STCC AB omfattar sex deltävlingar.

– Att få tävla i sin motorsportgrens högsta klass är varje förares dröm. Förra året debuterade jag i Supercar i SM-finalen på Kinnekulle Ring och nu blir det en fortsättning – i eget team och med helt nybyggd bil dessutom. Det ska verkligen bli kul, säger Robin, som inte behöver sakna professionell uppbackning.

Bakom teamet står nämligen en mycket välkänd och meriterad rallycrosstrio.

• Robins pappa Lars ”Stinsen” Larson är flerfaldig svensk mästare. I en Skoda Fabia avslutade han sin långa och framgångsrika karriär med två EM-titlar i Division 1 2006 och 2007.

• Michael Jernberg, svensk och nordisk mästare som dessutom har fyra EM-silver hemma i prisskåpet. Jernberg, som avslutade sin förarkarriär i USA 2011, är också en flitigt anlitad och uppskattad bilbyggare.

• Ingvar Gunnarsson vann tre SM-titlar i rad (1992-1994) i den Nationella klassen innan han sadlade om och började bygga bilar åt andra. I dag är Ingvar Gunnarsson Motorsport AB världsledande i branschen.

– Klart att det känns bra med så mycket erfarenhet i teamet, konstaterar Robin belåtet.

Arbetsnamnet på teamet och företaget är Larsson Jernberg Motorsport. Det ägs av Lars Larsson, Michael Jernberg och Robert Lannhed, ägare och vd av Bergs Fegen AB.

Bygget av Robin Larssons Audi A1 kommer Jernberg och Gunnarsson att dela på. Mellan tävlingarna är det den sistnämnde som ska sköta och serva bilen. Som motortrimmare har teamet anlitat Trollspeed Racing och drivlina hämtas från Sellholm Tuning AB. När det gäller väghållningen kommer Larsson Jernberg Motorsport att ta hjälp av Öhlins Auto Norden.

– Satsningen är flerårig och första säsongen är ambitionen att vi ska vara med och fightas om SM-titeln samt att få med oss så många starter och bra resultat som möjligt från EM. Självklart har vi också som ambition att köra den svenska VM-deltävlingen i Höljes, säger Lars Larsson och tillägger:

– Vår målsättning på sikt är givetvis att köra hel EM-säsong och ta den här satsningen vidare till VM.

För att Robin Larsson ska komma så väl förberedd som möjligt till premiären i RallyX SuperCar Scandinavia har teamet redan bokat in sig för test och träning på ett flertal banor.

– Steget från TouringCar till SuperCar är stort. Och häftigt. Bland annat är en SuperCar betydligt snabbare vilket innebär att allt händer mycket fortare. Det ställer krav på att man som förare helst ska ligga före i tanken hela tiden, säger Rob, skrattar och tillägger:

– Om det går.

Foto: LIM

För ytterligare information – kontakta:

Robin Larsson, tel 070-514 66 45
Lars Larsson, tel. 070-652 12 69
Michael Jernberg, tel. 070-55 31 475

Mer om Robin Larsson

Född: 8 juli 1992.
Bor: Svenljunga.
Familj: Pappa Lars Larsson, mamma Linda Flyckt, syskonen Linus och Linnea.
Yrke: Timmerbilschaufför.
Klubb: Skene MS.
Team: Larsson Jernberg Motorsport.
Tävlingsbil: Audi A1 SuperCar.
Främsta rallycrossmeriter: EM-tvåa i TouringCar 2013, fyra 2012.
Övrigt: Utsedd till Årets Rallycrossjunior 2013 av tidningen Bilsport.

Deltagare klara för RallyX Supercar Scandinavia 2014

Förare  Team Bil
Johan Kristoffersson Volkswagen Dealer Team  VW Polo
Ole Christian Veiby Volkswagen Dealer Team  VW Polo
Sebastian Eriksson Olsbergs MSE  Ford Fiesta
Presenteras 23 jan Olsbergs MSE  Ford Fiesta
Mats Öhman Bröderna Öhmans  Tillkännages inom kort
Presenteras 21 jan Presenteras 21 jan  Presenteras 21 jan
Robin Larsson Larsson Jernberg Motorsport  Audi A1
Presenteras inom kort Presenteras inom kort  Presenteras inom kort
Presenteras inom kort Presenteras inom kort  VW Scirocco

Vad är RallyX Supercar Scandinavia?

RallyX Supercar Scandinavia är ett rallycrossmästerskap som drivs av STCC. Den tyngsta klassen, Supercar, är specialbyggda, fyrhjulsdrivna bilar med turbodrivna 2-litersmotorer som utvecklar mer än 600 hästkrafter. Bilarna baseras på personbilar och bland de vanligast förekommande bilmärkena hör Ford, Volkswagen, Citroën, Renault och Peugeot, bland andra. Bilarna är byggda enligt samma reglemente som används i Global Rallycross, EM och VM i rallycross. Däcktillverkaren Yokohama har utsetts till officiell leverantör till mästerskapet. I RallyX Supercar Scandinavia ingår också en instegsklass, Supercar Lites, som möjliggör för unga talanger att till rimlig kostnad kunna ta steget in i rallycrossen. Klassen är ett enhetsreglemente med möjlighet att använda valfri kaross för den som önskar. Supercar Lites-klassen drivs av Olsbergs MSE. Både Supercar- och Supercar Lites-klassen har SM-status.

Kalender RallyX Supercar Scandinavia

9-10 maj: Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
29 maj: Arvika
6-7 juni: Göteborg (tillsammans med STCC)