Rydell och Nykjaer snabbast i STCC-kval på Mantorp Park

Rydell och Nykjaer snabbast i STCC-kval på Mantorp Park

Michel Nykjaer (t.v) och Rickard Rydell efter kvalet på Mantorp Park

De båda Chevrolet-förarna Rickard Rydell och Michel Nykjaer skaffade sig bästa möjliga förutsättningar att jaga ifatt mästerskapsledaren Johan Kristoffersson i STCC-toppen. I fredagens kval på Mantorp Park tog de varsin pole position inför lördagens båda heat i två mycket täta kvalsessioner. Överraskande eftersom banan passar de biogasdrivna bilarna bättre.

– Vi har gjort ändringar på bilen sedan vi testade i våras. Den känns bättre och bättre. Men det kommer att bli tufft i morgon. Planen är att rycka i början av heatet, säger Rydell.

Teamkollegan, snabbe dansken Nykjaer, körde till sig pole position till det andra heatet. Marginalen till tvåan Rydell var inte mer än två hundradelar. Ned till Kristoffersson på tredje var det ytterligare en dryg hundradel.

– Jag trodde biogasbilarna skulle vara snabbare, säger Nykjaer. Det verkar som om vi är lika snabba. I det första heatet startar jag fyra och där måste jag göra omkörningar för att ta mig upp – i det andra ska jag slå dem allihop!

Johan Kristoffersson var påtagligt besviken efter kvalet men var ändå nöjd med att vara snabbast av Volkswagen-förarna.

– Jag hade hoppats vara etta i båda kvalen eftersom vi visste att vi är starka där, säger Kristoffersson. Jag var lite för konservativ i det första kvalet.

Honda-föraren Tomas Engström var nöjd med tanke på förutsättningarna inför kvalet. Strul på den fria träningen tidigare under dagen gjorde att bilen inte var optimalt inställd.

– Vi kunde inte testa riktigt det vi ville och jag gjorde dessutom en liten miss på mitt snabbaste varv, säger Engström som ändå har goda förhoppningar om bra resultat i morgon.

– Vi vet att vi kanske inte har en riktigt lika vass kvalbil som de andra men vi har bra fart i racen och jag startar på innern i båda heatet vilket är en fördel.

Det bjuds på spänning i fler klasser än STCC på Mantorp Park den 6-7 juli. Camaro Cup, Sveriges största racingklass, sportvagnsracing med Carrera Cup – i helgen med ett nytillskott i form av en av Sveriges mest lovande racingtjejer, Mikaela Åhlin-Kottulinsky som coachas av rally- och dansdrottningen Tina Thörner. Pro Superbike och Nordic BoTT står för underhållningen på två hjul.

Resultat STCC Mantorp Park, Kval 1

1. Rickard Rydell, Chevrolet, 1:20.734