SAAB till start i STCC

SAAB till start i STCC

Är det äntligen dags för den SAAB 9-3 som skulle delta i STCC 2010 att komma ut på tävlingsbanan? För två år sedan var det tänkt att det skulle stå en SAAB 9-3 på startlinjen i STCC. Bilen väckte en enorm uppståndelse i samband med att den presenterades men den kom aldrig till start. Projektet lades i malpåse men nu påbörjas arbetet att göra bilen raceklar för säsongen 2012.

– Med jämna mellanrum kommer det förfrågningar från olika håll, säger Göran Olsson, mannen som byggde bilen för Dealer Sport Team. Just nu tittar vi på en lösning för att få ut den på banan tillsammans med en intressent.

Bilen, en SAAB 9-3 byggdes ursprungligen av Dealer Sport Team tillsammans med SAAB Performance och SAAB i Trollhättan.  Ursprungligen presenterades bilen med en biogasmotor, utvecklad av SAAB Powertrain och BRC Sweden, under huven.

– Vi har använt originaldelar från SAAB så långt det bara går och vi hade ett mycket bra samarbete med SAAB:s ingenjörer under utvecklingen av bilen säger Olsson, som dock avslöjar att en konvertering till bensindrift är på gång.

– Vi siktar på att anpassa motorn till det kommande reglementet med turbodrivna tvålitersmotorer. Det är i det här läget den mest kostnadseffektiva vägen för att göra bilen konkurrenskraftig till nästa år.

Trots att SAAB:en inte rullade en enda meter på tävlingsbanan skapade den stora PR-värden – och det med bara några få pressreleaser.

– Det finns ett fantastiskt intresse runt SAAB och den ingenjörskonst som bilmärket står för, säger Joakim Tärnström, informationsansvarig på STCC AB. Det är en riktig SAAB inifrån och ända ut i karossen och vi är helt övertygade om att SAAB-fansen inget hellre vill än att se den på banan.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se