Elias Adestam - junior SM-mästare/NXT Gen Cup - foto: Mattias Persson

Sju juniorer testar nya elektriska STCC-bilarna i Try Out 2023

Sju lovande juniorer var med under STCC Try Out 2023 på Ljungbyheds Motorbana där de fick testa 550-hästars elektriska prototypen PWR002 - en bil som är identisk tekniskt sett till de nya STCC-bilarna som gör tävlingsdebut 2024.

- Vi har haft sju juniorer från såväl racing som simracing på plats som samtliga presterat mycket imponerande. Återväxten till STCC är oerhört viktig och med STCC Try Out ger vi lovande talanger en första inblick i toppnivån av skandinavisk racing. Detta är också ett viktigt tillfälle för STCC-teamen att kunna knyta till sig talanger till deras satsningar. Vi hoppas att se minst en av deltagarna i årets test på startlinjen i STCC 2024, säger Micke Bern, vd för STCC.

Först ut på banan var nykrönta NXT Gen Cup-mästaren Elias Adestam (16) som dessutom har fått ekonomisk assistans för start i STCC 2024 som del i priset för hans SM-juniortitel.

- Detta är den roligaste tävlingsbilen jag någonsin kört, det är ett jävla monster. Jag har aldrig kört en bil som är så förlåtande och rolig på en och samma gång. Det är helt otroligt vad den går iväg direkt med all effekt på en gång och att dessutom kunna köra på ställ med den på banan är väldigt tillfredsställande. STCC kommer att bli oerhört spännande nästa år och jag håller ett nära öga på det i vårt arbete inför 2024, säger Elias Adestam.

Linus Granfors (15) som blev vice-mästare i NXT Gen Cup, bara tre poäng bakom Elias Adestam, var också lyrisk efter provkörningen.

- Det var riktigt kul, speciellt att köra bakhjulsdrivet med så mycket effekt. Jag var inte beredd på att det skulle vara så mycket kraft direkt ut ur depån. Det sladdar en del, men inte så det är okontrollerat utan lagom. STCC är helt klart ett spännande alternativ för framtiden.

Jesper Eriksson (20) säkrade den första STCC ESPORTS-titeln någonsin under Grande Finale på Mantorp Park för två veckor sedan och fick delta i STCC Try Out 2023 som pris för sin digitala titel.

- Det var en helt otrolig upplevelse, jag har aldrig haft så roligt på en bana. Bilen är så snabb och så direkt i kurvorna. Dagens körning gör mig bara mer säker i min satsning mot att börja tävla i riktiga bilar jämsides min simracing, säger Jesper Eriksson.

Amerikanska junioren Ellis Spiezia (16) slutade på bronsmedaljen i NXT Gen Cup och hyllar det nya elektriska STCC-konceptet.

- STCC-bilen var riktigt kul att köra och jag är glad över att ha fått chansen att se vad nästa steg är efter NXT Gen Cup. Moderna tävlingsbilar går ofta som på räls i kurvorna, det här är mer "old school" med mer effekt och mindre grepp. Det kommer att göra racingen mer underhållande för åskådarna och det gillar jag verkligen, säger Ellis Spiezia.

Jönköpingsföraren Enzo Hallman (15) blev den yngsta föraren någonsin att provköra en STCC-bil och lämnade testet med ett leende från kind till kind.

- Så kul! Det här var nog ett minne för livet. Jag trodde knappt att det var sant när jag tryckte på gasen ut på rakan och all kraft kom på en gång. Det är en väldigt rolig bil att köra med bakhjulsdrift och 550 hästar. Det går på sladd nästan överallt! En väldigt häftig upplevelse. Stort tack till STCC för den här möjligheten! säger Enzo Hallman.

Med på testet var även kartingmästarna Alx Spetz (17) och Norton Andreasson (18).

- Det känns så klart hedrande att få vara en av dom första som får möjligheten att provköra bilen. Det var hyfsat lätt att komma in i körningen, även om den extrema effekten i kombination med bakhjulsdriften krävde viss försiktighet. Accelerationen var enorm och känslan i bilen riktigt bra. Sammantaget var det en mycket lyckad dag som troligen avrundar säsongen, vi får se vad som händer till 2024, säger Alx Spetz.

- Testet kändes riktigt bra. Det var annorlunda mot gokart givetvis med mer vikt och högre farter. Det är mycket mer rörelse i hela bilen, det tar lite tid innan man blir van, men det var kul. Stort tack till STCC för möjligheten att vara med i testet, säger Norton Andreasson.

Läs mer om vilka förare som är klara till STCC 2024 här, säsongen när STCC blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap, och se en film från testet i vår senaste YouTube-vlogg.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB