Jesper Eriksson. Foto: Oscar Malmlund/STCC

Jesper Eriksson krönt STCC ESPORTS-mästare med provkörning av elektrisk STCC-bil som pris

Jesper Eriksson är den förste STCC ESPORTS-mästaren någonsin efter att ha satt snabbaste tid under finalen på Mantorp Park och kommer att få provköra elektrisk STCC-bil under STCC Try Out på Ljungbyheds Motorbana som pris.

Deltagarna fick köra de nya elektriska STCC-bilarna digitalt på stadsbanan i Helsingborg i STCC ESPORTS och sätta snabbaste möjliga tid.

- När jag såg att priset var att provköra en riktig STCC-bil så visste jag direkt att detta var något jag ville satsa på och känslan är sjukt bra, säger Jesper Eriksson.

- Jag åkte ner till Mantorp redan under fredagen för att få så mycket tid som möjligt i simulatorn. Jag har aldrig varit så nevös under en tävling, för jag ville verkligen vinna och få möjligheten att visa vad jag kan göra i en riktig bil.

20-åringen, som tävlar inom simracing, satte tiden 27.264 under finalen, tre tiondelar snabbare än NXT Gen Cup-föraren Enzo Hallman och strax under fyra tiondelar snabbare än Calle Carlberg som tävlar i elektriskt rally.

Totalt har över 2000 tjejer, killar, juniorer, meriterade racingförare och nybörjare tävlat om en plats i finalen under årets STCC ESPORTS-säsong som startade under Bilsport Performance & Custom Show på Elmia i våras och har fortsatt med flertalet deltävlingar, bland annat under Göteborgs Jubileumsfestival.

- Ett stort grattis till Jesper som satte en imponerande tid! Trenden är tydlig världen över där flera förare framgångsrikt tagit steget från simracing till professionell racing och det är ett område som är oerhört viktigt för oss, säger Micke Bern, vd för STCC.

- Förutom att vaska fram nya talanger så skapar det ett stort intresse för vår sport inom yngre grupper som normalt sett inte följer motorsport. Vi kommer jobba fortsatt intensivt med STCC ESPORTS för att ta det till nästa nivå 2024 där mästaren fortsatt kommer att få möjligheten att provköra en riktig STCC-bil och delta i vår STCC Try Out.

Den sjunde oktober 2023 kommer Jesper Eriksson att delta i STCC Try Out tillsammans med andra unga racingtalanger och få testa 550-hästars prototypen PWR002 på Ljungbyheds Motorbana.

Förutom körningen kommer Jesper Eriksson och de andra unga talangerna att få coaching i databearbetning, inställningar, media och sponsor-arbete samt träffa STCC-förare och teamägare.

- Att få köra en elektrisk STCC-bil är verkligen en dröm som går i uppfyllelse och jag åker till testet med öppna ögon för att ta in så mycket intryck och information som möjligt. Förhoppningsvis är detta starten på en möjlighet inom professionell motorsport, säger Jesper Eriksson.

STCC blir världens första nationella mästerskap att elektrifieras 2024.

Under Grande Finale på Mantorp Park avtäcktes den andra nya 100% elektriska STCC-bilen i form av CUPRA Born som CUPRA Sweden – PWR kommer att tävla med nästa år. Tre veckor innan dess avtäcktes Tesla Model 3 på Ring Knutstorp som Brink Motorsport kommer att tävla med 2024. Inom kort avslöjas nästa nya modell.

Topp 10 – STCC ESPORTS 2024

1. Jesper Eriksson - 27.264
2. Enzo Hallman - 27.569
3. Calle Carlberg - 27.643
4. Isak Arvidsson - 27.649
5. Joel Granfors - 27.764
6. Kevin Björnerhag - 27.779
7. Caspian Hagman - 27.948
8. Mihajlo Lazarevski - 27.949
9. Linus Granfors - 28.040
10. Neo Rocksjö - 28.120

Läs mer om STCC 2024 här!

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB