STCC 2024

STCC byter fokus till 2024 och premiärvisar nya elektriska tävlingsbilarna under hösten

På grund av ytterligare förseningar i produktionen väljer STCC att flytta säsongen till 2024 och i stället fokusera på premiärvisning av de nya elektriska tävlingsbilarna under hösten.

– Då förseningarna i leveransen av våra nya elektriska STCC-bilar dessvärre fortsätter så väljer vi att byta fokus till tävlingssäsongen 2024 och i stället visa upp våra nya bilar under hösten 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi kan inte annat än beklaga till samtliga involverade parter och de som följer oss att vi inte kunde genomföra 2023-säsongen så som vi hade planerat. Det är ett avancerat och banbrytande projekt som tyvärr är känsligt för leveransförseningar. Vi samarbetar fortsatt tätt med team, partners, förare, arrangörer och Svenska Bilsportförbundet kring att hitta bästa möjliga lösning för såväl uppbyggnaden inför, som för själva 2024-säsongen.

Tävlingarna på Ring Knutstorp 31/8-1/9 och Mantorp Park 22-23/9 i år kommer att genomföras med ett brett utbud av tävlingsklasser och underhållning.

STCC kommer att vara på plats under båda tävlingshelger med den 100% elektriska prototypen PWR002 samt hålla sista delen av STCC ESPORTS 2023 med en stor flotta av simulatorer där besökare och tävlande kan köra de nya elektriska tävlingsbilarna digitalt på stadsbanan i Helsingborg.

– Det är självklart frustrerande att vi inte kommer att kunna bjuda på jämn, spektakulär och klimatsmart racing under 2023. I stället kommer vi glänta på dörren till framtidens racing och utveckla e-sporten vidare under höstens tävlingar, säger Micke Bern.

– Vi jobbar oförtröttligt vidare mot 2024 och har absolut inte tappat vårt engagemang på den här banbrytande satsningen, snarare tvärt om. Vi har ett oerhört starkt koncept tillsammans med EPWR, men vi kan dessvärre inte trolla bort förseningarna. Medan byggnationen av de nya bilarna inte har kommit långt nog, så har de kommit en bra bit på vägen och det kommer inte dröja länge tills vi kommer att kunna visa upp en helt ny generation av elitracing för våra fans, partners och publik.

Redan nu är arbetet kring 2024-kalendern i gång tillsammans med, bland annat, Svenska Bilsportförbundet.

– Vi står bakom STCC:s satsning på klimatsmart elitracing till 100% och vi arbetar nära med dem för att stötta bäst möjligt i den svåra situation som förseningarna orsakat dem, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

– Vi för en god dialog med dem vad gäller upplägget för 2024 med ambitionen om att kunna hitta en attraktiv och långsiktig kalender tillsammans med flertalet andra svenska mästerskap av hög profil. Det är viktigare än någonsin att vi hittar en långsiktig och tydlig väg framåt för svensk elitracing och STCC är en nyckeldel i detta.

Läs mer om evenemangen på Ring Knutstorp och Mantorp Park.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB