Första nya elektriska STCC-bilen avslöjad – Tesla Model 3

Första nya elektriska STCC-bilen avslöjad – Tesla Model 3

Den första nya elektriska STCC-bilen, en Tesla Model 3, har levererats till Sverige och täcktes av i dag för samlad publik, partners, media och team under Newsrace på Ring Knutstorp.

– Äntligen! Nu börjar pusselbitarna falla på plats och detta är en stor dag för samtliga involverade när vi äntligen kan avslöja vår första färdiga STCC-bil av den nya elektriska generationen, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Den första bilen har precis levererats till Sverige och härnäst väntar en mycket spännande tid med leveranser, följt av de första officiella testerna som är en avgörande del i teamens förberedelser inför den historiska 2024-säsongen. Vi har fortfarande en lång väg att gå, men vi är på rätt väg framåt.

Bilen är konstruerad av företaget EPWR, är 100% elektrisk, har 550 hästkrafter, är bakhjulsdriven och kommer uteslutande att laddas med förnybar energi under STCC-säsongen 2024 via Atlas Copcos energilagringssystem ZenergiZe.

Bilarna levereras i rå naturkomposit-exteriör, precis som Teslan i de bifogade bilderna, ett högpresterande naturfiber som bland annat används i Formel 1 och erbjuder samma hållfastighetsnivå som kolfiber, men med betydligt reducerad miljöpåverkan.

Samtliga nya STCC-bilar byggs på respektive modells originalchassi och modifieras sedan för tävlingsbruk av EPWR. Förutom Tesla Model 3 byggs även BMW i4, CUPRA Born och Volkswagen ID.3.

– Medan det nog inte har undgått någon att vi har haft en tuff period med förseningar, så är vi glada över att äntligen kunna inleda leveranserna av en helt ny generation av spektakulära och hållbara tävlingsbilar, säger Micke Jansson, vd för EPWR.

– Vi levererar de första bilarna till STCC under de kommande veckorna som sedan levererar vidare till teamen. Nu ser vi fram emot de kommande testerna på svenska banor där vi kommer att kunna samla in en stor mängd data i vårt ständiga utvecklingsarbete inför 2024 och vidare.

Bilen som täcktes av idag är en av de tre Tesla Model 3 som Brink Motorsport kommer att tävla med i STCC 2024.

Resterande bilar till teamen Exion Racing, PWR – CUPRA Sweden, med flera, kommer att levereras löpande under hösten och ännu en bilmodell kommer att avtäckas på Mantorp Park i slutet av september.

– Det är riktigt kul att få se första bilen, en viktig milstolpe på vår resa mot ett elektriskt STCC! Det finns fortfarande en del småsaker att jobba med, men vi är mer än redo att sätta tänderna i våra nya Teslor. Vi ser fram emot en intensiv höst och vinter av förberedelser inför 2024, säger Tobias Brink, förare och delägare Brink Motorsport.

Kalendern för STCC 2024 kommer att avslöjas senare i år, men redan idag är stadstävlingar i Helsingborg och Göteborg klara – en comeback som möjliggörs av elektrifieringen – samtidigt som traditionella banor fortsätter att ha en plats i kalendern.

Arbetet med STCC-kalendern 2024 pågår just nu i samarbete med Svensk Bilsport.

– Dagens lansering är ett viktigt startskott på ett nytt kapitel och ett stort steg framåt för STCC och svensk elitracing, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

– Vi fortsätter att arbeta nära med STCC för att hjälpa dem i omställningen inför 2024 och ser fram emot att presentera mer nyheter om, bland annat, kalendern för den kommande säsongen inom kort.

Efter dagens avtäckning på Ring Knutstorp kommer nästa tillfälle på Mantorp Park den 22–23 september där en första uppvisningskörning på bana kommer att genomföras.

Läs mer om de nya STCC-bilarna här.

Vad är STCC?

STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB