STCC – Jämnt kval mellan toppförarna

STCC – Jämnt kval mellan toppförarna

Titelfajten i STCC går vidare. I dag avgjordes kvalet inför morgondagens race på Ring Knutstorp. Det blev jämnt mellan de tre toppförarna i mästerskapet, Johan Kristoffersson, Volkswagen och de båda Chevrolet-förarna Rickard Rydell och Michel Nykjaer.

Pole position i det första heatet gick till Michel Nykjaer, Kristoffersson blev tvåa, tätt följd av Rydell. Det andra kvalpasset vanns av Rydell, med Kristoffersson på ytterligare en andraplats, och Nykjaer trea.

Nöjdast av alla efteråt var mästerskapsledaren Johan Kristoffersson som kom till Ring Knutstorp med farhågor om att konkurrenternas bilar passar banan bättre.

– Jag är jättenöjd, det är det bästa kval jag har kört. Jag tog ut precis allt ur bilen. Synd att inte placeringen blev bättre när jag var så nära. Det blir tufft att starta på utsidan med så mycket blått runt om mig, säger Kristoffersson.

Rickard Rydell var också nöjd med resultatet i stort, även om farten i det första kvalpasset inte riktigt var på den nivå han hade önskat.

– Tyvärr hade jag problem med uppvärmningen av framdäcken i Q1 och bromsade på mig i första kurvan på mitt snabbaste varv. Inför Q2 gjorde vi en del justeringar för att försäkra oss om att däcken kom upp i rätt temperatur, och då kändes det betydligt bättre, säger Rydell. Som helhet är det är ett kanonresultat för teamet. Nu gäller det att förvalta det här i racen.

Minst nöjd av topptrion var Michel Nykjaer. Det blir tufft att ta in poäng på Kristoffersson och Rydell inför finalen.

– Mitt mål inför det här kvalet var att slå mig in bland de tre främsta i både Q1 och Q2 – och nu står jag här som etta respektive trea, säger Nykjaer.

Men Nykjaer var inte helt nöjd, trots placeringarna.

– Med det här resultatet blir det svårt att ta in poäng på Kristoffersson och Rydell, säger Nykjaer. Jag är nöjd men inte extatisk – i morgon blir det full attack.

Helgens första STCC-heat startar klockan 12.20 i morgon lördag.

Resultat Kval 1 STCC Ring Knutstorp

1. Michel Nykjaer, Chevrolet, 1:00.539