STCC svarar på kritiken från Team Biogas.se

I onsdags fattade STCC det officiella beslutet att sänka laddtrycket för Team Biogas.se:s biogasdrivna turbomotorer med 0,1 bar för att skapa rättvisare förutsättningar inför STCC-finalen på Mantorp Park. Under torsdagen meddelade Team Biogas.se i en pressrelease sitt missnöje med STCC:s beslut. STCC AB svarar nu på kritiken.

– Vi har fattat beslutet helt i enlighet med vad vårt reglemente medger, säger Bob Huzell, vd för STCC AB. Vi övervakar deltagarnas prestanda kontinuerligt och gör anpassningar därefter, allt i syfte att skapa sportsliga förutsättningar. Jag skulle vilja säga att det snarare är så att det är de övriga deltagare som nu har fått chansen att tävla på lika villkor. Team Biogas.se:s bil har varit för snabb rakt fram och haft för mycket effekt och det problemet har vi adresserat på det sätt som är effektivast och enklast att genomföra.

Att beslutet skulle komma som en överraskning menar Bob Huzell är en överdrift.

– Redan förra tisdagen, den 21 september, meddelades teamet via STCC:s tekniska byrå att ett beslut skulle fattas i frågan. Vi kommunicerade då att vi under en längre tid har varit oroliga för att deras fart rakt fram kommer att bli ett problem, i synnerhet på Mantorp Park med den långa raka som finns där.

Team Biogas.se menar, enligt teamchefen Tommy Kristoffersson, att STCC:s beslut inte kan motiveras med att exceptionella omständigheter råder, något som enligt regelboken ger organisationen möjlighet att göra prestandajusteringar på de deltagande bilarna. Johnny Haraldsson, tekniskt ansvarig på STCC, menar att biogasmotorn i sig gör fallet exceptionellt.

– Det är en motor som är ny i tävlingsammanhang och då är det självklart så att det finns en större utvecklingspotential i en sådan jämfört med de konventionella tvåliters bensinmotorer som de övriga teamen använder sig av, säger han.

Enligt Haraldsson följer STCC samma policy som inom världsmästerskapet för standardbilar, WTCC. I WTCC deltar bland annat Seat med dieseldrivna motorer, något som har krävt en speciell hantering från regelmakarnas sida.

– På samma sätt som STCC minskat effekten för de biogasdrivna bilarna har man i WTCC minskat effekten för de dieseldrivna Seat-bilarna i olika omgångar allt eftersom ingenjörerna har lyckats utvinna mer effekt, säger Haraldsson. I BTCC har man till och med under pågående tävlingshelg minskat restriktorstorlek och laddtryck för den gasdrivna Ford Focus som deltar där. Det vi har gjort är ett fullständigt normalt förfarande inom standardbilsracingen.

Haraldsson menar också att det underlag som ligger till grund för beslutet är mer än tillräckligt. På Ring Knutstorp gjordes fartmätningar som visade att de biogasdrivna bilarna hade betydligt högre fart, inte bara i slutet av raksträckorna.

– Vi har använt oss av vårt eget simuleringsprogram, vi har använt data som vi har fått från Volkswagen Motorsport, vi har tagit in två externa konsulter med expertis inom området – alla analyser visar på samma sak – Volkswagen har haft ett orimligt effektövertag, avslutar Haraldsson.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se