Sveriges största racingklass storsatsar med förnyelse

Sveriges största racingklass storsatsar med förnyelse

Sveriges största racingklass på elitnivå, Camaro Cup, presenterar nu flera spännande nyheter inför nästa säsong och framåt. Bland annat kommer det att bli möjligt att delta med nya bilmodeller. Tidigare var det Chevrolet Camaro som gällde, 2013 kommer det att vara möjligt att delta med Ford Mustang och från och med 2014 kommer även Dodge att vara representerade genom sin Challenger-modell.

– Det är ett stort intresse för amerikanska bilar i de nordiska länderna och speciellt i Sverige, säger Mikael Eklund, ordförande i Camaro Cups förarförening. Därför är vi mycket glada över att kunna presentera två ikoner inom bilvärlden, Ford Mustang och Dodge Challenger, i vårt mästerskap.

Steget att införa nya bilmodeller och därmed skapa mångfald är i rätt riktning, enligt Eklund.

– Vårt mästerskaps historia sträcker sig ända tillbaka till 1975 då Superstar-klassen startade med en blandning av amerikanska muskelbilar. Nu återknyter vi till den traditionen och ger Ford- och Dodge-fansen en möjlighet att se sina favoriter ta upp kampen med Chevrolet på banorna.

Att det blir två nya bilmärken är inte den enda nyheten. Mästerskapet kommer också att satsa på en ny motor. Det blir en modern direktinsprutad aluminium-V8 på 6,2-liters slagvolym.

– Den nya motorn blir både billigare och miljövänligare än den tidigare, säger Eklund. Den kommer även fortsättningsvis att kunna köras med miljöbränsle som drivmedel.

Camaro Cup-organisationen har sedan tidigare fattat beslut att fortsätta tävla med STCC som plattform. STCC välkomnar nyheterna med de nya bilmodellerna.

– Camaro Cup är en mycket populär klass under våra evenemang och de här nyheterna stärker såväl STCC som Camaro Cup, säger Bob Huzell, VD för STCC. Vi har sett vad nya bilmärken har för betydelse för STCC och vi välkomnar Ford- och Dodge-fansen till våra tävlingar nästa säsong.

Men en fråga återstår för Camaro Cup-organisationen att lösa – vad ska serien heta – att det nuvarande namnet kommer att ersättas är redan klart.

– Vi kommer att ha ett namn som speglar innehållet och Camaro Cup kommer att vara så mycket mer än bara Camaro i framtiden – mer muskler, fler märken och häftigare racing. Det nya namnet kommer att avslöjas inom kort, avslutar Mikael Eklund.