Tät racing, plåtkontakt och omkörningar – STCC på Sturup Raceway

Tät racing, plåtkontakt och omkörningar – STCC på Sturup Raceway

Dansken Michel Nykjaer tog hem segern i ett underhållande andra STCC-heat på ett välfyllt Sturup Raceway.
3 700 åskådare såg när Chevrolet-föraren Nykjaer startade från pole position och ledde från start till mål. Tillsammans med fjärdeplatsen i det första heatet avancerar nu Nykjaer till tredjeplatsen i tabellen, bakom Johan Kristoffersson och Rickard Rydell, Volkswagen respektive Chevrolet.

– Ett riktigt, riktigt skönt resultat, säger Nykjaer. I första heatet hade jag ett tufft utgångsläge på yttern i starten, och jag var inte förvånad över att tappa några platser på grund av det. I det andra heatet slapp jag det bekymret från pole position, och det känns kanonkul att kunna vinna på en bana som dessutom nästan ligger i Danmark!

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Biogas, körde in på en andraplats före Rickard Rydell och reparerade därmed en del av skadan från det första då rollerna var ombytta mellan de två.

– Det var viktigt eftersom jag lyckades dryga ut ledningen i tabellen, säger Kristoffersson.

Rydell svarade för en stark uppkörning under inledningsvarven. Från femte startruta fanns det bara ett läge – full fart framåt. Redan efter två kurvor hade han stångat sig upp på tredjeplatsen, en placering han höll in i mål.

– Att kunna ta en pallplats i andra heatet känns lite som en bonus eftersom jag startade femma, säger Rydell. Under omständigheterna trots allt en okej helg där vi räddade många poäng som hade kunnat gå förlorade.

Tomas Engström, som vann det första heatet, gav publiken valuta för pengarna. Efter en missad start halkade Engström och hans Honda ned till sjätteplatsen bakom Johan Stureson. De två hade en hård fajt som efter ett hårigt omkörningsförsök av Engström, slutade med en punktering för Stureson. En intryckt stötfångar skar hål på däcket. Engström slutade så småningom på en femteplats men segern betydde förstås mest.

– Det var en bra helg, vi har visat att vi är att räkna med och att Honda är tillbaka på allvar. Vi fick med oss två bra kvalresultat och en härlig seger som betydde mycket för hela teamet, summerar Engström helgen.

Niclas Olsson körde i mål på en stark sjundeplats och tog därmed hand om segern i Semcon Cup, hans sjätte raka seger i mästerskapet.

STCC Sturup Raceway 16 juni

8. Niclas Olsson, 24
9. Santosh Berggren, 17
10. Andreas Ahlberg, 9

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.