Tätt i toppen inför STCC på Sturup Raceway

Tätt i toppen inför STCC på Sturup Raceway

Det är tätt i toppen av STCC och om torsdagens officiella test är en indikation på hur det kommer att gå i helgen på Sturup Raceway så kommer publiken att få se en riktigt tuff fajt. Sju förare inom fyra tiondelar av en sekund – mästerskapsledaren Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Biogas, var snabbast trots farhågor om att värste rivalen Rydells Chevrolet passar bättre på den knixiga banan.

– Det är alltid bra att vara snabbast men ett test är ändå bara ett test, säger han. Vi har ingen aning om vad konkurrenterna gör och det är bara att fokusera på den egna uppgiften. Men vi har haft en värdefull testdag och hittat en del tid i bilen.

Tvåa på testet var hemmaföraren Johan Stureson, även han i en biogasdriven Scirocco, bara tre hundradelar efter Kristoffersson.

– Kvalet kommer att bli tufft, säger Stureson. Det är svårt att sätta ihop ett bra varv på den här banan. Vi körde också en hel racedistans och lyckades hålla tempot uppe. Det känns bra.

Regerande STCC-mästaren, Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport, är något av favorit i helgens tävlingar. Bilen passar banan och senast på Ring Knutstorp, som har en liknande karaktär, blev det seger, men i testet var Rydell inte bättre än femma, 24 hundradelar bakom Kristoffersson.

– Det är jämnt i toppen men vi behöver hitta lite till i inställningarna på bilen, säger Rydell. Vi är inte riktigt där än. Jag tror att vi har kommit till en brytpunkt i mästerskapet. Stureson, min stallkompis Michel Nykjaer och Tomas Engström i Hondan börjar få upp farten och det kommer att bli tufft för mig och Kristoffersson att försvara våra positioner.

Kvalet till lördagens STCC-tävlingar på Sturup Raceway körs på fredag med början kl. 16.20.

Resultat Officiellt Test STCC, Sturup Raceway

1. Johan Kristoffersson, VW Scirocco CNG, 1:03.014
2. Johan Stureson, VW Scirocco CNG, 1:03.046
3. Patrik Olsson, VW Scirocco CNG, 1:03.102
4. Michel Nykjaer, Chevrolet Cruze, 1:03.157
5. Rickard Rydell, Chevrolet Cruze, 1:03.254
6. Tomas Engström, Honda Civic, 1:03.348
7. Jordi Gene, VW Scirocco CNG, 1:03.403
8. Joakim Ahlberg, Audi A4, 1:04.828
9. Niclas Olsson, SEAT Leon, 1:04.993
10. Santosh Berggren, SEAT Leon, 1:05.601

TV-tider | Sturup Raceway
Lördag 16 juni Canal+ Sport 1 | 12.00 | LIVE
Söndag 17 juni SVT1 | 17.00 |

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012