Philip Hall, Hugo Nerman och Robin Fredriksson kämpar om platsen bakom toppduon i Formula STCC Nordic i Kanonloppet i helgen.

Tätt och ovisst bakom toppduon i Formula STCC Nordic

Tre förare inom fem poäng. Det är tätt bakom Linus Lundqvist och Juuso Puhakka i Formula STCC Nordic inför Kanonloppet i Karlskoga 12-14 augusti.

Hugo Nerman, Robin Fredriksson och Philip Hall är trion som just nu kämpar om den tredje medaljplatsen i mästerskapet.

Linus Lundqvist och Juuso Puhakka har dominerat Formula STCC Nordic, supportklass till STCC, hittills den här säsongen. Inför deltävlingen i Karlskoga toppar Lundqvist mästerskapet 37 poäng före finländaren. Lundqvist hade en lyckad helg i Falkenberg med en seger och en andraplats. Puhakka vann visserligen race två, men körde av i det första där han blev helt utan poäng.

– Linus har fått ett bra försprång, men jag ger aldrig upp och förhoppningsvis kan jag få till ett bra resultat i Karlskoga innan mästerskapet kommer till Finland för deltävlingen i Alastaro sista helgen i augusti, säger Puhakka.

I kampen om titeln är det fördel stockholmare Lundqvist just nu och mycket talar för att han behåller ledningen över helgens tävling. Frågan om vem som ska lämna Karlskoga närmast bakom toppduon i tabellen är svårare att besvara.

Inför Kanonloppet är Hugo Nerman trea på samma poäng, 99, som Robin Fredriksson. Femma, bara fem poäng bakom, är Philip Hall.

De 17-åriga skåningarna Nerman och Hall tävlar båda för Ward WestCoast Junior Team. Nerman inledde mästerskapet bäst med pallplatser både i Skövde och på Mantorp Park. Dessutom kvalade han som trea i de tre inledande deltävlingarna. Något mer pallbesök har det emellertid inte blivit. Däremot fyra fjärdeplatser – och sjundeplatsen efter strul i Falkenberg senast.

Hall fick en mardrömsstart på säsongen då han tvingades bryta det första racet och ”bara” blev sjua i det andra. Från det andra heatet på Mantorp Park har han emellertid varit säkerheten själv. Hall har stått på pallen i de fem senaste tävlingarna: 2-3-3-3-3.

Sin starka form har han dessutom visat i form av snabba varvtider i racen. I Anderstorp var Hall tvåa och trea, i Falkenberg tvåa och fyra i den statistiken.

Robin Fredriksson från Gyttorp är med sina 22 år och flera säsonger i Formula STCC Nordic den mest erfarne i gänget. Fredriksson inledde mästerskapet starkt med en tredje- och fjärdeplats både i Skövde och på Mantorp Park. I Anderstorp var han bara femma och sjua och inte alls med fartmässigt.

Senast i Falkenberg var den i Karlstad studerande närkingen tillbaka där han hör hemma. I ny bil kvalade han trea och var tvåa i det första racet där han dessutom klockades för tredje bästa varvtid.

Nerman, Fredriksson och Hall är även inblandade i en jämn poängfight i junior-SM, som toppas överlägset av Linus Lundqvist efter fyra deltävlingar. Nerman är tvåa på 119 poäng, Hall är bara fem poäng efter och på fjärde plats parkerar Fredriksson med 111 pinnar.

Jämnt så det förslår, svårtippat och ovisst även där med andra ord.

Formula STCC Nordic

Tidsschema Kanonloppet, Karlskoga 12-14 augusti

Fredag 12 augusti

Kl 09.25: Test 1

Kl 13.35: Test 2

Kl 16.30: Kval

Lördag 13 augusti

Kl 14.25: Race 1

Söndag 14 augusti

Kl 15.00: Race 2

STCC i SVT

Söndag 14 augusti:

SVT 1 kl. 13.30-16.30. Live.

SVT Play kl. 13.30-16.30. Live

Måndag 15 augusti

SVT 2 kl 18.10-19.00. STCC Magasin

För mer information om Formula STCC Nordic – se: www.stcc.se

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC , Clio Cup och Formel STCC Nordic har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Micke Fransson
Presschef