Team Tidö storsatsar på STCC 2013

Team Tidö storsatsar på STCC 2013

Norrmannen Roar Lindland tar klivet upp i kungaklassen STCC tillsammans med Team Tidö

På kort tid har Team Tidö gått från en undanskymd tillvaro inom motorsporten till att bli en fräck uppstickare inom den svenska banracingeliten. Förra året utmanade Team Tidö de etablerade teamen om mästartiteln i TTA tillsammans med den unga talangen Linus Ohlsson. Nu tar Västerås-teamet klivet in i STCC tillsammans med norska föraren Roar Lindland.

–  Förra året visade vi att slår bra underifrån och det ska vi fortsätta med i år, säger David von Schinkel, teamägare. Vi har stärkt upp teamet inför årets säsong med en bra förare i Roar Lindland och vi har tillsatt nya resurser för själva driften av teamet. Vi är redo att ta nästa steg i vår utveckling och etablera oss på allvar som ett toppteam i svensk racing.

35-årige Lindland vann Carrera GT Cup förra säsongen och 2010 och 2011 slutade han fyra i Carrera Cup Scandinavia. Utöver deltagandet i STCC kommer Lindland även att köra Porsche i Supercupen. I år blir motståndet tuffare än någonsin.

–  Det blir en utmaning, STCC är ett av de tuffaste mästerskapen i världen i sitt slag och det krävs att man har alla marginaler på sin sida säger Lindland. Teamet har visat att de kan hävda sig i toppen och jag hoppas att vi kan fortsätta med det och visa att vi är snabba i år också men vi står mycket ödmjuka inför uppgiften.

Team Tidö fortsätter också sin satsning på unga talanger. Efter Linus Ohlsson kliver nu den lovande talangen Erik Johansson, 16 år från Gnosjö, in i teamet. Johansson kommer att köra för Team Tidö i den nystartade formelbilsklassen Formel Renault 1.6.

–  Vi tror på Erik och han har visat att han är ett av landets största löften inom formelbilsracingen, säger von Schinkel. Vi har äntligen fått en bra formelbilsklass i Sverige som gör det möjligt för unga talanger att börja bygga sina karriärer på hemmaplan och nu ska vi hjälpa fram Erik.

Erik Johansson har en gedigen kartingkarriär bakom sig och förra året vann han Formula Monza, en formelbilsserie i Italien, överlägset. I år kommer Erik, som också ingår i Svenska Bilsportförbundets juniorlandslag, att tävla både i svenska Formel Renault 1.6 och den internationella serien, Formel Renault 2.0 Northern European Cup. Sammanlagt kommer Erik att köra cirka 30 tävlingar under året.

–  Det ska bli jättekul och jag ser fram emot årets säsong, säger Erik Johansson. Att jag kan tävla i Sverige samtidigt som jag kör internationellt gör att jag får mycket körtid och det är också en stor fördel eftersom jag kan hålla relationen till mina svenska sponsorer vid liv på ett helt annat sätt än om jag bara skulle köra utomlands.

Och partners är viktiga. Team Tidö satsar också på att öka sin närvaro i depån. En ny restaurangtrailer ska locka gäster att besöka teamet på banorna.

–  Vi satsar hårt på upplevelsen på banan och det är viktigt att skapa förutsättningar för att bygga starka nätverk, säger von Schinkel. Vi bygger inför framtiden men vi går inte i andras hjulspår, vi gör våra egna, och det är nyckeln till att vi har tagit oss fram så snabbt inom motorsporten – i år tar vi ett steg till.

Den 3-4 maj avgörs STCC-premiären på Ring Knutstorp tillsammans med Formel Renault 1.6, Clio Cup, Carrera Cup, V8 Thunder Cars och Swedish GT.

Om Team Tidö

Team Tidö grundades 2008 av David von Schinkel. Tillsammans med Björn Waldegård startade Team Tidö två bilar under Midnattssolsrallyt 2008. Sedan dess har teamet etablerat sig inom historisk rally, med Midnattssolsrallyt som återkommande tävling. Förare som Björn Waldegård, Stig Blomqvist, Åke ”Bryggarn” Andersson, Mikael Persbrandt, Annie Seel har kört för Team Tidö. Team Tidö var även med när Prins Carl Philip och Janne ”Flash” Nilsson ställde upp i Mille Miglia 2011. Philip Forsman tog en sjundeplats i Carrera Cup 2011 för Team Tidö. Året därpå blev han tvåa. Under 2012 ställde Team Tidö upp med en SAAB i TTA där Linus Ohlsson slutade tvåa efter att ha tagit två segrar under säsongen. Säsongen 2013 kommer att bli den hittills viktigaste i Team Tidös historia med debut i anrika STCC samt juniorsatsningen i Formel Renault 1.6 och 2.0. I rally kör teamet Svenska Rallyt, East African Safari Rally och Midnattssolsrallyt.

Team Tidös hemsida: http://www.teamtido.se/

För mer information om Team Tidö, kontakta:
David von Schinkel - 021-530 17