Tommy Rustad tog pole position inför STCC-premiären

Tommy Rustad tog pole position inför STCC-premiären

Tommy Rustad, Volvo C30, tog pole position inför morgondagens STCC-tävlingar på danska Jyllandsringen. I det första kvalet var Rustad tvåa bakom Rickard Rydell, i det andra slog han till med bästa tid före regerande mästaren Richard Göransson. Norrmannen var väldigt nöjd med sin insats.

– Knallbra! Perfekt, Vi fick inte till kvalsimuleringen på träningen och jag var inte nöjd. Det här var riktigt härligt, sade Rustad efter kvalet.

Richard Göransson gjorde ett av sina bästa kval på länge och slutade tvåa, bara två tusendels sekund före James Thompson.

– Jag är sjukt nöjd, sade Göransson. Så här nära pole position har jag inte varit på flera år.

Göransson lyckades spränga sig in mellan de två gröna Volvo-bilarna från Polestar Racing – Rustads teamkollega, britten James Thompson, slutade trea.

– Det känns bra, jag kommer att få starta på insidan vilket är en fördel här. Jag är rätt så nöjd med dagen och jag gläds med Tommy., sade Thompson. Det återstår några små detaljer för att jag ska känna mig riktigt bekväm i bilen.

Rickard Rydell, Chevrolet, som var snabbast i det första kvalet lyckades inte upprepa bedriften i det andra och blev femma bakom ende dansken, Jason Watt i en Seat Leon.

Startuppställning inför STCC-premiären på Jyllandsringen den 23 april

1 Tommy Rustad, Volvo Polestar Green Racing 1:10,401

2 Richard Göransson WestCoast Racing 1:10,468

3 James Thompson, Volvo Polestar Green Racing 1:10,470

4 Jason Watt, Team Bygma 1:10,522

5 Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden 1:10,537

6 Roger Eriksson, Seat Dealer Team 1:10,610

7 Mattias Anderson, MA:GP 1:11,149

8 Colin Turkington, Flash Engineering 1:11,877

9 Johan Stureson, IPS Motorsport 1:10,888

10 Jan Nilsson Flash Engineering 1:10,999,

11 Patrik Olsson, Team Biogas.se 1:11,193

12 Martin Öhlin, WestCoast Racing 1:11,251

13 Viktor Hallrup, Chevrolet Motorsport Sweden 1:11,265

14 Fredrik Ekblom, Team Biogas.se 1:11,302

15 Tobias Johansson, Seat Dealer Team 1:11,569

16 Tomas Engström, Seco Tools Racing Team 1:11,647

17 Andreas Ebbesson, Ebbesson Motorsport 1:11,685

18 Joakim Ahlberg, BMS Event 1:12,797

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se