Wernersson redo att försvara Clio Cup-titeln

Wernersson redo att försvara Clio Cup-titeln

Andreas Wernersson efter segern i Clio Cup 2012 – nu är han ute efter en titel till!

Andreas Wernersson vann Clio Cup 2012 efter en rafflande final på Solvalla. Nu är det klart att Lidköpingsföraren kommer att försöka försvara titeln – det blir ett år till i Clio Cup för den 18-årige Wernersson.

– Det ska bli otroligt kul att få fortsätta i klassen en säsong till, säger Andreas Wernersson. Det var hårt motstånd förra året och det kommer att bli ännu hårdare i år, med fler deltagare som kommer att vara med och slåss om titeln. Men jag ska göra allt för att ta min andra titel.

Bland unga förare hör det till undantagen att stanna kvar i en klass man redan har vunnit, nästa steg i karriären lockar och få är villiga att riskera ett sämre resultat än det föregående året.

– Vi tittade även på andra klasser men jag har ett långsiktigt mål med karriären och det finns ingen anledning att skynda vidare till högre och snabbare klasser innan det finns en stabil ekonomisk grund att stå på, säger Andreas. Med Clio Cup kan vi bygga en sådan grund samtidigt som klassen erbjuder en bra utmaning. Det viktiga för mig är att fortsätta utvecklas som förare.

För några veckor sedan fick Andreas ta emot 40 000 kronor av Ronnie Petersons Minnesfond, dessutom blev han av Svenska Bilsportförbundet uttagen till det nybildade juniorlandslaget i racing.

– Det var en stor ära att få ta emot det priset, Ronnie är den största svenska föraren genom tiderna, säger Andreas. Att bli uttagen till juniorlandslaget var också väldigt roligt. Det känns bra när ens insatser uppmärksammas och det här inspirerar mig otroligt mycket inför årets säsong.

Den 3-4 maj börjar allvaret för Andreas. Då kör han sin första tävling för året i Clio Cup i samband med STCC-premiären på Ring Knutstorp.