Sara och Matilda Hesslind utgör tillsammans tvillingduon 'Ivy Nord'

Ivy Nord: Tvillingduon som sprider sin musik från Göteborg till Stockholm

Musikbranschen är en värld där nya talanger ständigt dyker upp från oväntade platser. Ett lysande exempel är tvillingduon Ivy Nord, vars resa började i Göteborg men som nu har tagit sig an musikscenen i Stockholm. Med en passion för musik som sträcker sig genom hela deras liv har Ivy Nord skapat en egen unik klangvärld. Låt oss dyka djupare in i deras musikaliska resa och lära känna dem bättre genom en exklusiv intervju.

Vad vill ni förmedla som förebild?

- Vi vill förmedla att det är möjligt att förvandla motgångar till styrka. Vi har hela livet känt oss som underdogs och har fått kämpa för allt vi har i dagsläget. Redan vid födseln väcktes fightern i oss då vi var 3 månader förtidigt födda och var sekunder från att inte överleva men tack vare duktiga läkare och vår inre styrka att vilja leva så får vi stå här idag. Vår resa än så länge har varit extremt tuff med många motgångar bla destruktiva samarbeten, mental ohälsa samt insikten hur svårt det är att vara kvinna i branschen idag. Med det sagt har vi också varit med om fantastiska upplevelser & vi har hittat oss själva som individer men också som syskon i processen.

Kan ni berätta lite om er resa som musiker? När började ni skapa musik, och vad fick er att fortsätta?

- Vi har skapat musik så länge vi kan minnas. Första minnena är ifrån Texas & Colorado när vi bodde där som barn, där vi sprang runt och sjöng & dansade till en mix av Britney Spears, Spice Girls, Abba med en mix av Pink Floyd, Johnny Lang & en amerikansk country/pop musiker vid namnet Shawn Mullins som våra föräldrar alltid spelade i bilen påväg upp till bergen där vi brukade åka skidor på helgerna. På den vägen är det, vid 10 års ålder började Sara sjunga in demos för stora majorbolag bla Sony Music och vid 15 års ålder skapade vi “Ivy Nord” och bestämde oss för att börja jobba ihop professionellt. I 4 år jobbade vi tillsammans med en RedOne producent och skrev vårt debutalbum ihop, efter lång tid av hårt arbete, disciplin med många upp och nedgångar valde vi att gå skilda vägar med producenten pga destruktiva jobbmiljöer som satte djupa spår i oss. Sedan dess har vi bott i London, Stockholm & Göteborg & har jobbat independant med olika producenter & låtskrivare för att hitta tillbaka vilka vi är som artister, musiker & personer. Det har tagit tid, men nu känner vi att vi äntligen har börjat hitta hem.

Era senaste singlar, "Die For Me" och "Closer", har gett er möjligheten att uttrycka er konstnärlighet. Kan ni dela med er av några inspirationskällor bakom dessa låtar och er kreativa process?

- Mycket av vår senaste musik handlar om självkärlek & att hitta tillbaka till sig själv efter tuffa stunder. Vi märker att en gemensam nämnare i alla låtar vi skriver är att vi förvandlar motgång till styrka vilket vi också lärt oss göra i livet. Vi inspireras mycket av våra egna liv & resor, det har hänt mycket dom senaste åren så det har varit skönt att få skriva av sig om ens egna upplevelser.

Hur har er flytt från Göteborg till Stockholm påverkat er musik och karriär?

- Vi älskar Göteborg & kommer alltid vara västkustbrudar! Men Stockholm har absolut öppnat mycket dörrar för oss då det är här det mesta händer. Vi träffar på folk dagligen som inspirerar oss till det bättre & vi är lyckligtlottade att få ha så duktiga och drivna personer omkring oss. Vi åker hem till Göteborg lite då och då för att träffa familjen och bada i saltvatten, fylla på batterierna lite. Stockholm kan ibland bli stressigt, då är det skönt att få komma “hem” en period.

Som tvillingduo måste ni ha en unik dynamik. Hur påverkar det er kreativa process och hur bidrar ni båda till låtskrivandet?

- Vi kompletterar varandra bra, det det andra inte är så stark inom är den andra bättre osv. Det är fascinerande, det har varit så hela vårt liv. Tillsammans blir vi fulländade. Sedan är det skönt att alltid ha sin bästa vän med sig i en bransch som kan vara extremt tuff, så det är vi båda tacksamma över. När det kommer till det kreativa arbetet gör vi lika mycket, båda skriver & hjälper till i låtskrivarprocessen samt inom det visuella, allt ifrån rörligt content till moodboards till musikvideos, filmredigering mm. Vi brukar dela på arbetet vilket underlättar.

Vilka är era framtidsplaner och ambitioner som artister? Finns det några spännande projekt eller samarbeten på gång?

- Vi har precis släppt två nya singlar här i vår “Die For Me” & “Closer” & planerar vårt nästa släpp här i sommar som är en featuring med tjej dj duon Emma/Emmy. Det ser vi framemot & är sjukt taggade! Utöver det kommer vi skriva massa mer musik kommande månaderna & förmodligen ge oss ut på turné när all musik är på plats. Våran stora dröm är att få åka på världsturné, skriva musik med fantastiska låtskrivare & producenter samt få connecta med dom större massorna genom vår musik & budskap. Vi känner att detta är början på något fantastiskt & vi har aldrig varit så starka som nu.