Kristianstads galleria har fått ett namn!

Den första september 2012 togs första spadtaget för Kristianstad Nya Galleria. Då drogs även processen igång på allvar med att arbeta fram ett namn för gallerian. En namn-tävling utlystes bland Kristianstadborna via projektets hemsida.

-  Vi smygstartade visserligen namntävlingen redan i början av 2012 men det var efter första spadtaget som förslagen började strömma in, säger Christina Blomberg, marknadsansvarig i projektet.

Namntävlingen avslutades i slutet av november 2012. Drygt hundra personer har deltagit med mängder av roliga, fyndiga och kreativa namnförslag. Det namn som Steen & Ström slutligen har valt uppfyller alla de kriterier som företaget har definierat för att det skall fungera väl i köpcentrumsammanhang.

-  Namnet är ju även ett varumärke och med det följer en rad juridiska, kommersiella och marknadsföringsmässiga krav. Att namnet gillas av lokalbefolkningen, att det ligger rätt i munnen och är positivt laddat är dock minst lika viktigt som alla funktionella krav, säger Charles Larsson, marknadsdirektör i Steen & Ström.

Hela sex personer har samtliga föreslagit namnet Boulevard. Ett passande namn anser Steen & Ströms VD Wilner Anderson;

-  Med tanke på att fyra av Sveriges sju boulevarder finns i Kristianstad och dessutom omgärdar den nya gallerian, känns det som ett ganska självklart namn.

De lyckliga som föreslagit just Boulevard kommer att uppmärksammas som utlovat i samband med invigningen. Byggprocessen för gallerians första etapp går enligt planerna och parkeringshuset beräknas kunna tas i drift redan i september i år. Butikerna i Domushuset öppnar i sina nya lokaler i oktober. När Domushuset är evakuerat startar byggprocessen för den andra och slutliga etappen som omfattar Domushuset och gamla resecentrum. Hela gallerian beräknas stå klar för invigning i oktober 2014.

Projekt Kristianstad Nya Galleria omfattar totalt ca 86 000 kvm och kommer med sina ca 28 000 kvm handel att innehålla ungefär 70 butiker. Förutom handel omfattar projektet drygt 1 100 parkeringsplatser.  Investeringen beräknas till drygt en miljard kronor. Läs mer på www.kristianstadnyagalleria.se

För mer information, var vänlig kontakta

Wilner Anderson        Country Manager       Tel +46 8 508 99 909
Charles Larsson         Marketing Director     Tel +46 8 508 99 913