Steen & Ströms Emporia utses till världens bästa shoppingcenter vid internationell arkitekttävling

Steen & Ströms shoppingcenter Emporia i Malmö har utsetts till världens bästa shoppingcenter vid den internationella arkitekttävlingen World Architecture Festival i Singapore. Priset mottags av Wingårdh Arkitektkontor som ritat och designat Emporia. Framförallt imponerades juryn av den publika och gräsbeklädda takparken och de färgkodade entréerna.

- Emporia är inte bara Steen & Ströms, utan våra europeiska ägare Klepierre och ABPs, flaggskepp. Det här priset är både en belöning och en bekräftelse på våra ambitioner med Emporia – ett shoppingcenter i absolut världsklass, säger Charles Larsson, Marketing Director på Steen & Ström Sverige.

World Architecture Festival, WAF, är en av världens mest prestigefyllda arkitekttävlingar som arrangeras av bland annat den brittiska tidskriften Architectural Review. Vinnaren avgörs inte förrän tävlingsbidraget har presenterats på plats av det ansvariga arkitektkontoret. I valet av Emporia framhävde juryn framförallt att: "Gallerior är generellt sett väldigt massiva, men att Emporia, trots sin storlek, inte tvingar sig på sin omgivning".

I Singapore mottog Emporia även Inside Award 2013, som är ett pris för bästa inredningsarkitektur.

- Både juryn och branschfolket på WAF tycker att Emporia representerar en sann skandinavisk och demokratisk designtradition. Det ska finnas något för alla på Emporia och vi har fått mycket beröm för den omtanke vi visat om besökaren i val av material, möbler och ljussättning, säger Joakim Lyth, handläggande arkitekt på Wingårdh Arkitektkontor i Malmö.

Emporia i Malmö, som öppnade 25 oktober 2012, har även uppmärksammats för sin marknadsföring och Emporia belönades med ett guld och ett silver vid ICSC Solal Marketing Award i London tidigare i år. I september mottog Emporia dessutom den fina utmärkelsen Scandinavian Green Roof Award 2013 för sin takpark.

- I stenhård internationell konkurrens har Emporia fått en kvalitetsstämpel som befäster Malmös plats på arkitekturkartan och som kommer att ge resonans bland köpcentrum i hela världen, säger Gert Wingårdh, Wingårdh Arkitektkontor.

För mer information, vänligen kontakta:
Charles Larsson                    Marketing Director                       Tel +46 8 508 99 913
                                              Steen & Ström Sverige AB
Joakim Lyth                           Handläggande Arkitekt,               Tel +46 40 660 10 65
                                              Wingårdhs Arkitektkontor

För mer information om World Architecture Festival: