Telia hindrar sina kunder stoppa spam

En mängd företag som har sin e-post på Telias webbhotell vill använda Stejs tjänster för att tvätta e-posten ren från spam eftersom deras egna spamfilter inte håller måttet. Men detta tillåter inte Telia utan raderar då kundens e-postkonton.

Andelen spam för svenska företag fortsätter ligga på rekordnivåer. Många leverantörer av e-posttjänster klarar inte av att leverera spamfilter som håller hög säkerhet och precision. Därför vänder sig kunden till Stej som är experter inom antispam som molntjänst. E-posten skickas via Stej som i sin tur tar bort spammet och skickar den legitima e-posten vidare till kundens e-postserver. Det är en lösning som fungerar utmärkt med alla leverantörer och plattformar – men inte hos Telia.

”Om en kund hos Telia är missnöjd med deras spamfilter och vill köpa tjänsten av oss så borde det vara till fördel för alla inblandade parter. Inte minst så slipper kunden byta e-postleverantör. Men tydligen håller inte Telia med. Om en kund väljer att skicka sin e-post via oss för att slippa spam så tar Telia automatiskt bort kundens e-postkonton. De inte bara inaktiveras utan raderas rent fysiskt från Telias servrar.”, säger Stefan Thelberg, VD på Stej.

Enligt Telias produktansvarige Lars Nordstrand är motiveringen till detta är att det kan orsaka dem mer support. Något som är anmärkningsvärt eftersom kunden högst troligt i första hand ringer Stej där om problem mot förmodan uppstår.

• saas
  • molnet
  • spam
  • spamfilter
  • antispam
  • stej
  • e-postkonto
  • e-post
  • webbhotell
  • telia

Stej Internet Services AB – email security made easy
Stej är marknadsledande som svensk leverantör av e-postsäkerhetstjänster i molnet. Vi hjälper företag att få en trygg och väl fungerande e-postmiljö fri från spam och virus, utan leveransproblem och förlorad legitim e-post och med en trygg och säker backup. Stej har kunder inom den privata och den offentliga sektorn i Sverige och användare i över 15 länder. 2009 växte Stej snabbast av alla leverantörer av e-postsäkerhetstjänster på den svenska marknaden. Varje månad stoppar Stej över 120 miljoner skräppostmeddelanden. Läs mer på www.stej.se.

Stefan Thelberg

Presskontakt CEO 0739-99 33 12