Stena Recycling är Årets Klimatkomet 2013

Det ledande återvinningsbolaget Stena Recycling AB har erhållit utmärkelsen Årets Klimatkomet 2013 från Green Cargo. Utmärkelsen ges till ett företag som utifrån sina förutsättningar gjort stora förbättringar av sin logistiks klimatpåverkan.

Stena Recycling har närmare 100 anläggningar från Kiruna i Norr till Trelleborg i söder. Företaget hanterar omkring 2,5 miljoner ton material årligen för återvinning. Transporter sker till, mellan och från anläggningarna och det är viktigt att det är såväl flexibla som hållbara lösningar. Mer och mer har flyttats över från lastbil till tåg.
    – Vi åstadkommer miljönytta dagligen genom vår återvinningsverksamhet. Eftersom transporter utgör en väsentlig del av verksamheten är det extra roligt att vi uppmärksammas för de hållbara
lösningar vi har valt, säger Staffan Persson, VD på Stena Recycling AB.

Utmärkelsen delades ut vid en ceremoni på Örebro slott i går och motiveringen lyder:

”Stena Recycling AB är det ledande återvinningsbolaget i Sverige. Med deras fokus på hållbar utveckling har de medvetet och storskaligt ersatt lastbilar med järnvägslösningar. Stora mängder
material, som industrispill och övrigt avfall, transporteras varje dag till Stena Recyclings anläggningar, där det förädlas till nya råvaror. Redan i år räknar Stena Recycling med att transporter motsvarande 15 000 lastbilar körs med eltåg.”

För mer information kontakta:
Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling AB, tel. 0723-70 10 17, annette.bjorklund@stenarecycling.se

• transport
  • tåg
  • klimat
  • utnämning
  • återvinning
  • stena recycling
  • miljö

Stena Recycling AB är ett av Sveriges ledande återvinningsföretag med närmare 100 anläggningar, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder, och med drygt 1 000 anställda. Vår verksamhet, som grundades 1939 av Sten A Olsson, har vuxit till en hantering av 2,5 miljoner ton industrispill och
övrigt avfall årligen. Vår målsättning är att förädla avfall till ny råvara på klokaste sätt, samt att bidra till miljönytta och en stark avfallsekonomi för våra kunder. Vi vet hur råmaterial utvinns, bearbetas, används och till slut återanvänds, återvinns eller, om det är nödvändigt, oskadliggörs eller deponeras. Det är maximering av resurserna som är vår kärnverksamhet. Stena Recycling är en del av Stenasfären och ingår i Stena Metallkoncernen, som bedriver verksamhet på mer än 250 platser i 14 länder. Läs mer på www.stenarecycling.se

Åsa Bratt