Framtidens ledare är Stena Fastigheters ledarutvecklingsprogram för unga.

Framtidens ledare bor hos Stena Fastigheter - nu startar 2018 års ledarutvecklingsprogram för unga

I början av mars påbörjar unga personer boende i Stena Fastigheters bostäder i Malmö en utbildning i ledarskap.
-­ Vi vill möjliggöra för personer från olika områden att växa och skapa nätverk för framtiden. Vi vill utveckla Malmö och samtidigt hitta framtidens talanger, säger Anna Haraldsson Jensen, relationsförvaltare på Stena Fastigheter Malmö.
Ledarskapsutvecklingsprogrammet Framtidens ledare är en utökad satsning av förra årets framgång, där 20 ungdomar genomgick programmet under ledning av Philip Diab, kickass-coach, även känd från TV-programmet Lyxfällan.

Stena Fastigheter arbetar långsiktigt för att skapa trygghet och trivsel i sina bostadsområden. Som en led i det arbetet har Ledarutvecklingsprogrammet Framtidens ledare skapats. Programmet, som riktar sig till 18-29 åringar boende i Stenas Fastigheters lägenheter i Malmö, Lund och Landskrona, är gratis och pågår under sex månader. Programmet bygger på coachning och ungdomarnas egna utmaningar och verklighet.

- För att gå det här programmet bör man vara sugen på att lära sig mer om sig själv, vilja vägleda andra och skapa sig ett helt nytt nätverk. Det ska bli inspirerande att få arbeta med en ny grupp individer, säger Philip Diab, kickass-coach, som är anlitad av Stena Fastigheter till uppdraget.

Även coachning via datorn
Deltagarna möter coachen Philip Diab i grupp regelbundet under ett halvår. Nytt för i år är att deltagarna också får coachning via datorn. En idé som föddes efter genomförandet av den första utbildningen 2017. Programmet Framtidens ledare, som tagits fram av Stena Fastigheter Malmö, har omnämnts i boken 100 sociala innovationer som kan förändra Sverige och fick fina vitsord från förra årets deltagare.

­- Tack vare programmet valde jag att testa nya saker som jag inte hade tänkt på annars. Jag sökte mig till grundmilitärutbildningen, säger Peter Berglund deltagare under 2017.

Antagning
Antagning till programmet sker efter en kortare intervju som bokas på ett informationsmöte under februari eller genom att ringa Stena Fastigheter Malmö.

Stena Fastigheter ingår i Stena Sfären och är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar totalt cirka 2,2 miljoner kvadratmeter fördelat på 24 300 bostäder och 3 500 lokaler i Göteborg, Malmö och Stockholm samt Lund, Lomma, Landskrona och Uppsala. Utomlands bedriver vi verksamhet via Stena Realty. Med hyresrätten som upplåtelseform utvecklar Stena Fastigheter långsiktigt attraktiva boendemiljöer och arbetsplatser. Målsättningen är att alltid vara hyresgästens förstahandsval. Läs mer på www.stenafastigheter.se.