Stena Fastigheter bygger 120 lägenheter i Lund

Stena Fastigheter har beviljats bygglov till fyra nya bostadshus vid Nöbbelövs centrum i Lund. Utöver bostadshusen, som inrymmer 120 lägenheter, kommer även Nöbbelövs torg att rustas upp. Stort fokus läggs på energi- och miljöfrågor och miljöklassning enligt Miljöbyggnad Silver.

Byggstart är våren 2015 och de första husen beräknas vara klara för inflyttning sensommaren 2016. Utvecklingen av torget beräknas stå klart under 2015 och kommer att bli ett lyft för hela området med nya grönytor och gångstråk genom Nöbbelövs centrum. Förändringarna har utformats i samråd med hyresgästerna som i höstas fick tycka till och komma med synpunkter om vad de saknar i deras närområde. Den sammantagna satsningen går under namnet Gröna Nöbbelöv.

- Vi äger idag ca 360 hyresrätter i området. Genom satsningen blir Nöbbelöv ett än mer attraktivt bostadsområde som kombinerar stadens service med närhet till fin natur, säger Unni Sollbe, vd, Stena Fastigheter Malmö.

- Idag finns ett uppdämt behov av bra bostäder i våra storstadsregioner. Satsningen i Lund ligger helt i linje med vår ambition att få igång på en omfattande nyproduktion. Vårt mål är att bygga 500 bostäder per år, säger Christel Armstrong Darvik, koncernchef Stena Fastigheter.

Göteborg den 29 januari 2015

Stena Fastigheter AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christel Armstrong Darvik, koncernchef, Stena Fastigheter, tel 075-241 50 15 christel.armstrongdarvik@stena.com

Unni Sollbe, vd, Stena Fastigheter Malmö, tel 075-241 53 15 unni.sollbe@stena.com

Stena Fastigheter ingår i Stena Sfären och är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar totalt cirka 2,1 miljoner kvadratmeter fördelat på 23 700 bostäder och 2 700 lokaler i
Göteborg, Malmö och Stockholm samt Lund, Lomma och Uppsala. Utomlands bedriver vi verksamhet via Stena Realty. Med hyresrätten som upplåtelseform utvecklar Stena Fastigheter långsiktigt attraktiva boendemiljöer och arbetsplatser. Målsättningen är att alltid vara hyresgästens förstahandsval.