Bild från tidigare sommarjobbsmässa.

Stort utbud av sommarjobb i Stockholm – trots pandemin

Stena Fastigheter arrangerar genom Samhällsmatchen för tredje året en sommarjobbsmässa – detta år blir det däremot en digital sådan. Stockholm stad, Nacka Kommun, Upplands Väsby kommun, Coca Cola och TUI är bara några av de aktörer som söker arbetskraft över sommaren. Mässan går av stapeln den 16 februari kl. 17.00 på www.samhällsmatchen.se och riktar sig till unga vuxna mellan 16 och 21 år i Stockholm.

– I höstas tog vi ett beslut om att ställa om våra arbetsmässor och vår årliga sommarjobbsmässa till en digital arbetsförmedling. Omställningen har överträffat alla förväntningar och vi har 16 anmälda arbetsgivare som söker arbetskraft över sommaren. Vår förhoppning är att vi kan förmedla närmare 100 sommarjobb. Det är ett djärvt mål men vi ska försöka så gott vi kan, säger Abel Abraham, CSR-ansvarig för Hammarby Fotboll och Samhällsmatchen.

Den 16 februari kl. 17.00 kommer ett liveevent dyka upp på www.samhällsmatchen.se där arbetsgivare och arbetssökande, mellan 16 och 21 år, får möjlighet att lära känna varandra digitalt. Utöver de digitala mötena kommer deltagarna få ta del av olika inspirationsföreläsningar. Dessutom kan man redan nu få konkreta tips på hemsidan som är bra att ta till sig när man söker jobb.

– Att bidra till lokala jobb är ett av våra mest prioriterade områden inom vår relationsförvaltning. Inte minst under en pågående pandemi då det varit extra tufft för ungdomar att få jobb. Dessutom är det många unga som inte har rätt kontaktvägar in på arbetsmarknaden och just därför har Samhällsmatchen och Hammarby blivit en viktig länk mellan ungdomarna och näringslivet, eftersom de når målgrupperna på ett helt annat sätt än andra aktörer, säger Sarah Pettersson, relationsförvaltare på Stena Fastigheter.

Stockholms ungdomar har drabbats hårt av varsel och uppsägningar under pandemin

Den digitala sommarjobbsmässan kommer i ett lägligt skede då nya uppgifter från Arbetsförmedlingen visar att Stockholm berörs tre gånger så mycket av uppsägningar och varsel i samband med pandemin jämfört med det län i Sverige som kommer tvåa – Västergötlands län. Värst drabbade är aktörer inom hotell och restaurang. Branscher som många unga jobbar i.

– Utöver den digitala sommarjobbsmässan som vi genomför tillsammans med Samhällsmatchen har vi redan tagit emot nästan 400 ansökningar på de lovjobb vi erbjuder under sportlovet hos oss på Stena Fastigheter. Således kan man verkligen konstatera att fler aktörer behöver samverka för att skapa sommar-, lov- eller extrajobb för unga och när man kan dra nytta av fotbollens attraktionskraft ger det effekt, säger Sarah Pettersson.

Mässan är kostnadsfri men en föranmälan krävs.

Anmälda arbetsgivare just nu

• Arcus

• Barnens Ö Krog & Scen

• Be-mannix

• Coca Cola

• EnRival

• Levy’s Restaurants

• Nacka kommun

• Randstad Risesmart

• Sefina Pantbank

• Stena Fastigheter

• Stockholm Stad

• Supersports International

• Tornadoskolan

• TUI

• Upplands Väsby kommun

• Väsbyhem

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sarah Pettersson, relationsförvaltare, Stena Fastigheter
0752 41 55 97 eller sarah.pettersson@stena.com

Abel Abraham, CSR-ansvarig för Hammarby Fotboll och Samhällsmatchen.
0704 42 9819 eller abel.abraham@hammarbyfotboll.se