Nya Stena Germanica är nordens största färja

Stena Lines storsatsning nya Stena Germanica ersätter två fartyg. Det nya fartyget, som kommer trafikera linjen Göteborg-Kiel, rymmer lika många passagerare och bilar som på en ordinarie färja plus ett fraktfartyg. Ombordupplevelser och miljöfokus ska stärka Stena Lines ledande position inom passagerar- och frakttrafik.

Nya Stena Germanica är idag nordens största färja och tillhör skaran av världens största färjor med sina 240 meter på längden och 29 meter på bredden. Fartygets storlek gör att det krävs specialteknik för att vända färjan i hamnen i Göteborg. Förutom dess storlek har Stena Line även lagt stor vikt vid kvaliteten ombord och reseupplevelsen.

– Det här är den största satsningen någonsin på färjetrafiken i Göteborg. Vi tror på den här linjen och ser att det finns en stor efterfrågan från våra gäster. Både de som reser med bil till och från kontinenten och de som vill njuta av en kryssning som ett avbrott i vardagen. För fraktkunder och industrin i Västsverige betyder investeringen en förstärkning av linjens roll som en daglig länk mellan Göteborg och Europa, säger Claes Berglund, linjechef Göteborg - Tyskland på Stena Line.

När färjan byggdes om lades stor vikt vid att optimera och skapa goda miljöförutsättningar. Färjan använder ny teknik såsom t ex katalytisk avgasrening, den körs med så kallad eco-driving för minskad bränsleförbrukning och drivs av el när fartyget ligger vid kaj. Stena Line räknar med att spara ungefär 50 miljoner kronor i bränslekostnader per år med den nya jättefärjan.

– Vårt nya fartyg ersätter två fartyg, men tar lika mycket last och på så sätt halverar vi bränsleförbrukningen. Miljöfokus har varit en självklarhet på nya Stena Germanica. Vi använder den allra senaste tekniken, kör med avancerad avgasrening och eco-driving och det känns spännande att vara i framkant med denna typ av teknik, berättar Claes Berglund.

Det nya fartyget innebär många förbättringar och nyheter för passagerarna både när det gäller kvalitet och utbud. På Stena Germanica finns nämligen stor valfrihet när det gäller boende och aktiviteter ombord. Totalt finns 495 hytter i 24 olika kategorier där gästen själv väljer om det är ett 3-, 4-, eller 5-stjärnigt hotell man vill checka in på. I den bästa kategorin tar en personlig hyttvärd hand om gästen och är behjälplig med exempelvis room service och bordsreservationer i restaurangerna.

I fartygets två huvudrestauranger serveras rätter i nyskapande miljöer och sommartid kan gästerna inta kvällens måltid under bar himmel i fartygets brasseri på soldäck.

En annan ny och spännande aktivitet är virtuellt handledda vinprovningar där man som gäst får möjlighet att prova viner samtidigt som man får kunskap om vinets och druvans härkomst, framställningsmetoder osv.

Nya Stena Germanica rymmer lika många passagerare och bilar som på en ordinarie färja plus ett fraktfartyg. Kapaciteten innebär bland annat att det går att lasta 220 lastbilar eller nästan 1 000 bilar per resa. Fartyget sätts i trafik 31 augusti.

För mer information och bilder kontakta Claes Berglund, linjechef Göteborg-Tyskland, 0704-858604, eller Dag Thyselius, PR-ansvarig Stena Line. Telefon 0704-85 83 32 eller dag.thyselius@stenaline.com.

• stena germanica
  • tyskland