Stenungsundshem testar återvinning av matolja

Det har blivit allt populärare att använda sig av olja i matlagningen. Problemet uppstår när maten är lagad och rester av oljan är var i pannan. Många väljer då att slänga ut oljan i diskhon, och det hamnar då i avloppet. I avloppsrören kallnar oljan och blir till en tjock smet. Detta betyder att vi efter ett tag får svåra avloppsstopp, som måste åtgärdas genom spolning av rören.

Avloppsstopp är både jobbiga för hyresgästerna, samtidigt som de innebär både mycket arbete och stora kostnader för både Stenungsundshem och miljön.

Nu finns återvinningsrum
Vi har nu inlett ett projekt som betyder att vi inrett återvinningsrum för matolja på Alfredsberg. Lyckas projektet och många återvinner, kan det sedan fortsätta i andra områden.

Hur gör man?
Man samlar in matoljan i en burk eller en flaska. När man kommer till återvinningsrummet kan man antingen hälla oljan i tunnan som står där, eller ställa sin burk/flaska/dunk på golvet bredvid tunnan. Matoljan hämtas sedan av renhållningsbolaget, som återvinner den.

Vi hoppas nu att våra hytresgäster ska hjälpa oss att undvika avloppsstopp och spara vår miljö genom att återvinna sin matolja!