Stenungsundshem miljösatsar med solceller

Stenungsundshem miljösatsar med solceller

Just nu monteras solceller på kvarteret Fregatten i Stenungsund, som förutom bostäder även inrymmer kulturhus Fregatten, Stenungsunds bibliotek och Molekylverkstan. När arbetet är klart i mitten av september kommer 184 kvadratmeter av taket att täckas av solcellsmoduler. De kommer att ge cirka 27 000 kilowattimmar per år, vilket motsvarar årsförbrukningen av el för två normalstora villor.

-Satsningen på solceller är en del i Stenungsundshems långsiktiga miljöarbete. Genom att montera solceller producerar vi egen energi och minskar därmed förbrukningen av andra energikällor, säger Stenungsundshems vd Ted Lärnhem.

- Solceller är också en långsiktig investering. Vi räknar med en återbetalningstid på 18 år och att de levererar energi lika länge till efter det. Anläggningens storlek är anpassad till huset. På det viset drar vi nytta av all el som modulerna producerar. Ingen el ska behöva säljas utan kan utnyttjas till driften av fläktar, hissar och liknande i fastigheten, säger Andréas Sjölund , förvaltningschef på Stenungsundshem.

Den som är intresserad kommer att kunna följa hur mycket el solcellerna producerar på informationsskärmar inne i kulturhus Fregatten och på Molekylverkstan.